Petikan Salafi

"Demi Allah, kita berperang bukan berdasarkan bilangan, kekuatan atau Jumlah, kita berperang untuk memuliakan Agama yang telah dimuliakan Allah ini" Abdullah Ibn Rawahah r.a.


"Demi Allah! Debu yang berada di hidung kuda para sahabat nabi s.a.w yang berjuang bersama Nabi s.a.w lebih mulia dari kebanyakan sultan atau raja yang ada dalam dunia ini." Dr. Asri

"Demi Allah! Aku tolak Syiah; bukan dengan tangan tetapi dengan kaki" Harimau Menaip.



Ahlussunah Wal Jama'ah

Dari Ibnu Umar ra berkata: Rasulullah saw memegang pundakku dan bersabda, “Jadilah engkau di dunia ini seperti orang asing atau penyeberang jalan.” Ibnu Umar ra berkata, “Jika kamu berada di petang hari, jangan menunggu pagi hari, dan jika engkau di pagi hari janganlah menunggu petang, manfaatkanlah masa sihat. Sebelum datang masa sakitmu dan saat hidupmu sebelum datang kematianmu.” (HR. Bukhari)

“Sesungguhnya bermula datangnya Islam dianggap ghurabaa(dagang/asing) dan akan datang kembali ghurabaa(dagang/asing) maka berbahagialah orang-orang asing itu. Para sahabat bertanya kepada Rasulullah Saw, “Ya Rasulullah, apa yang dimaksud orang asing itu?” Lalu Rasulullah menjawab, “Orang yang melakukan kebaikan-kebaikan di saat orang-orang melakukan kerosakan.” (HR. Muslim)

Dan dalam riwayat lain, "Sesungguhnya baginda ditanya perihal orang-orang yang asing itu, lalu baginda menjawab, "Iaitu orang-orang yang menghidupkan-hidupkan apa yang telah dimatikan manusia dari sunnahku" (HR Muslim, Ibnu Majah, dan at-Thabrani)

Dalam riwayat lain dari Ibnu Wahbin, "Baginda saw. bersabda, "Kebahagiaanlah bagi orang-orang yang asing, iaitu mereka yang berpegang teguh pada kitab Allah ketika ditinggalkan oleh orang banyak dan mengerjakan sunnah ketika dipadamkan oleh orang banyak"

Pemuda-Pemudi Harimau

28.9.11

Pertolongan Buat Seorang Muslim.

Sebelum aku berbicara mengenai pertolongan buat seorang lelaki Muslim yang menghantar sepucuk surat kepada aku, suka aku berkongsi kisah pertolongan seorang Khalifah yang bernama Mu'tasim kepada seorang perempuan Islam yang tidak dikenalinya.

Seorang Perempuan Islam ditawan oleh sebuah negeri. seorang lelaki yang nampak hal itu, perlahan-lahan ke Baghdad untuk melaporkan kepada Khalifah Mu'tasim. "Ya Mu'tasim, aku nampak seorang perempuan ditawan dan memohon pertolongan mu" kata lelaki tersebut. "Perempuan itu berkata Ya Mu'tasim, bantulah aku" sambung lelaki itu.

Khalifah Mu'tasim berdiri seraya berkata "Ya Wahai Ibu! Sayalah Mu'tasim yang Ibu panggil".

Khalifah Mu'tasim menggerakkan seluruh bala tenteranya dan menulis surat kepada Rom yang berbunyi "Daripada Hamba Allah yang bernama Al-Mu'tasim kepada Anjing Rom. Apabila surat ini telah engkau terima, hendaklah engkau membebaskan perepmpuan Islam yang telah engkau tawan. Jika engkau tidak membebaskannya, aku akan mengirimkan bala tenteraku; kepala tenteraku berada pada engkau dan ekornya ditanganku (mengembeling seluruh bala tentera dan Umat Islam)".

Apa tindakan kerajaan kita apabila orang Islam dibunuh di Thailand? Berdiam? Wallahua'lam.

Surat Memohon Bantuan

Aku menerima sepucuk surat lengkap dengan bukti passport, kad pengenalan, kad matrix dan kad kedutaan pelajar seorang pelajar yang memerlukan bantuan kewangan pembiayaan pembelajaran di Mesir (Universiti Al-Azhar).

Bersangka baik. Aku memilih untuk berkongsi dimana kemungkinan khalayak pembaca mahu menyumbang buat beliau.

Aku siarkan 2 dari 4 helai surat beliau.



27.9.11

Posting aku paling manja

arie nie aku baca blog-blog org pompuan...

banyak gak...diorang hias blog mcm hias bilik..

lemas mak...awak-awak pernah bace?

awak tak bace ekk??

bace la..
bukan semua benda kt msia ni politik..

kite cayang awak cemua tau..

kite cayang macam....macam...hmmm...

awak cayang kite tak?

cayang? cayang macam ape ekk?

macam cayang teddy bear?

kita suke!!!

nota kaki: lepas aku menulis bende kat atas, aku terus mandi junub. ;)

26.9.11

Aku Tidak Hadir Kenduri Arwah Abah Kerana Sunnah (III)

Aku harap ini adalah yang terakhir bagi tajuk ini. Aku dalam proses cuba mengubah keluarga aku dahulu untuk menjadi Ahlussunnah Wal Jamaah (ikut Al-Quran, Sunnah Nabi SAW, Sahabat r.a. & Ijma' Ulama Salaf). Disamping itu, aku perasan melalui perbincangan aku sepanjang Syawal dengan sahabat- sahabat aku, ramai yang mengaku tidak tahu punca amalan, tidak tahu tentang hadith dan bid'ah dan yang paling mengejutkan tidak pernah mendengar perkataan Ahlussunnah wal Jamaah. Paling sedih, mereka pernah pula mendengar perkataan Syiah.

Aku tetap membuka lantai komen tanpa suntingan atau halangan jika ada sesiapa yang mahu me"wahabi"kan aku (demi Allah, kitab Muhammad Bin Abd Wahab pun aku belum baca). Mungkin mereka lebih kenal wahabi dari Sunnah Rasul SAW. Mereka aku jangka adalah golongan orang hebat yang berdakwah di dalam kelambu. Tidak bernama dan tidak berpandukan kitab. Dari dalam kelambu mereka, mereka mendapat ilham. Hebat.

Dan, suka aku berterima kasih pada pemberi komen bernama samaran PapaD yang memberi link youtube; suatu penjelasan oleh Ustaz Maulana Mohd Asri Yusoff berkenaan isu Bid'ah. Dalam video-video tersebut (ada 4 video bagi satu ceramah), jelas penjelasan berkenaan mana datangnya tahlil, bid'ah menurut Syeikhul Islam Al Imam As- Syafie, jenis Bid'ah (membetulkan kesilapan aku di penulisan sebelum ini) dan penjelasan yang mungkin dapat merungkai "Ijma'-Ijma' orang jahil" yang memayahkan umat Islam untuk bertaqwa dan memberi persepsi - "MENJADI UMAT ISLAM YANG BAIK ITU SUKAR".

Akan datang, aku cuba mengetuk minda kita semua dengan isu tareqat, sufi dan benda-benda pelik yang orang "kita" anggap hebat dan lebih dekat dengan Allah. Muqaddimah sikit, tidak ada satu ayat atau perkataan dari Rasulullah SAW atau para Sahabah RadiAllahu Ajmain tentang Sufi atau Tareqat. Malah, "SUFI" juga bukan perkataan Arab. Dan penghidupnya adalah orang yang sama dengan penghidup fahaman Syiah. Nauzubillah. Akan aku tulis cuma tidak tahu bila. Hanya Allah sahaja yang mengetahui.

Wahai orang-orang Islam, berlapang dada dan tonton video dibawah. (saya letrak 2 video dan kalian tegok juga 2 video yang lain di youtube.


Pemimpin PR bukannya Umar al Khattab r.a.

Aku membaca blog teman- teman dan ada beberapa blog yang agak kecewa dengan pemimpin-pemimpin mereka. Yang paling ketara, mengenai sifat ekslusif pemimpin Pakatan Rakyat khususnya dari Parti Keadilan Rakyat yang rata- ratanya tidak turun ke khemah rakyat marhaien dan hanya menembam di khemah VIP.

Mari kita tengok, apa yang hebatnya dalam Majlis Jamuan itu?

- Hampir kesemua
wakil rakyat dan pemimpin PKR berlagak tidak ubah seperti pemimpin Umno.


- Hanya Datuk Seri Anwar Ibrahim, YB Senator Syed Husin Ali, Nik Nazmi (ADUN Seri Setia)  dan Yusmadi Yusoff (MP Balik Pulau) yang beramah mesra dengan tetamu yang hadir di khemah rakyat biasa.


- Wakil Rakyat dan kepimpinan parti yang lainnya berlagak macam
"Tuan Besar" berteduh dan bersembang di khemah VIP (Very Important Penyamun)

- Khemah dibahagikan kepada 'dua darjat'. Satu darjat, khemah VIP (untuk wakil rakyat dan pemimpin parti). Manakala yang satu bahagian lagi untuk tetamu dan penyokong parti yang membolihkan VIP itu menjadi VIP... !!!


- Khemah untuk Wakil Rakyat dan pemimpin parti, makanannya siap terhidang dalam 'Dom'.


- Khemah untuk penyokong dan ahli parti... alahai nasib engkau lah.. ada yang makan tepi parit.


- Orang macam Latifah Koya, Samm dan yang seangkatan dengannya tidak bolih bergerak jauh daripada khemah VIP (Very Importang Penyamun) sebab mereka adalah raja dan pemaisuri lilin, tak bolih kena panas matahari... nanti cair.. ! (sumber dari
SINI)

Mengapa harapan kita terlalu tinggi? Adakah kita bermimpi bahawa mereka adalah sehebat Khalifah Umar Bin Al-Khattab r.a? Latifah Koya nak diharap "mencemar duli"? Samada kita yang silap memilih parti ataupun kita silap memilih pemimpin.

Suka saya berkongsi kisah Umar Al-Khattab di zaman kekhalifahan beliau.

Umar Ibn Al-Khattab

Rombongan dari Parsi yang terkenal dengan kekayaan, tenteranya yang berjuta dan kemewahan pemimpin mereka telah datang ke Madinah untuk melihat kekayaan Khalifah Islam yang mengepalai Kerajaan Islam yang kuat dan hebat ketika itu. Bertanyalah rombongan Parsi kepada rakyat Madinah.

"Wahai orang Islam, dimana ketua kamu, dimana Umar? Dimana Istana Umar?" bertanya rombongan Parsi.

Ditunjuklah orang Islam Madinah rumah Umar r.a. yang kecil itu. Ketika itu waktu panas terik. Umar r.a. sedang tidur dan berehat di bawah pohon kurma.

"Jangan main-main. Kami wakil kerajaan Parsi. Dimana Umar? Mana Istana Umar?" balas wakil rombongan Parsi. "Itulah Umar r.a." Kata orang Islam Madinah.

Dihampiri kepada Umar r.a. Dan berkata mereka ' Engkau telah berlaku adil, Engkau merasai keamanan dalam dirimu dan Engkau dapat melelapkan mata" kata wakil rombongan Parsi.

(Nota: Umar r.a. hanya berehat seketika dan menyambung kerjanya selepas itu. Mesej sirah ini adalah pemimpin yang ikhlas dan melakukan tanggungjawab kerana Allah SWT tidak merasa bebanan dan gundah gulana sebagaimana dirasai pemimpin zalim/tidak adil/ tidak ikhlas. Pemimpin Islam adalah pemimpin yang cukup sederhana sehingga tidak terbeza antara ketika belum menjadi pemimpin dan semasa menjadi pemimpin. Wallahua'lam.)

Pemain Politik Malaysia Masa Kini

Secara definisi, aku boleh kategorikan ahli politik yang aktif di parti dan penulis blog sosio-politik sebagai pemain bagi politik masa kini. Mereka boleh membolak-balikkan isu .

Secara asasnya, bukan kita mencari pemimpin berpakaian pengemis atau pemimpin yang tidur dijalanan. Kita mahukan "Jiwa" pemimpin itu merendah diri, ikhlas dan menegakkan hukum Allah. Aku nak sentuh sikit isu Hudud, aku melihat senario mutakhir penulis-penulis blog menuding jari kepada pemimpin lawan berkenaan hukum Hudud namun tidaklah berapa jelas pendirian mereka sendiri tentang hal ini samada menyokong atau tidak. Aku "patuh dan taat" terhadap hukum ini kerana ia hukum Allah SWT. Tidaklah pula aku tahu pendirian blogger terutamanya yang pro-kerajaan kerana rata-rata mereka menulis apa yang pemimpin mereka suka. Sukar sekali melihat kritikan. Jika ada, entah apa asasnya. Bukan pula aku pro-pembangkang kerana isu yang hangat adalah Chua Soi Lek dan Karpal Singh.

Malaysia diperintah oleh orang Islam. Mengapa mahu ditakuti ugutan MCA dan Chua Soi Lek? Mengapa ditakuti perkataan-perkataan Karpal Singh? jika mereka menentang hukum Allah, bagi aku mereka adalah JELAS KAFIR HARBI. Haramlah tangan aku memangkah parti mereka apatahlagi menyokong mereka dan sekutu-sekutu mereka.

Masalahnya, di Malaysia sudah macam pertembungan 2 parti. Adakah aku tidak perlu turun mengundi? Tidak. Aku cuma perlu mempertimbangkan parti mana yang dapat menyanggah kekeliruan sang kaffir ini dan mengangkat Islam di negara yang dikatakan Islam.

Maka, kita dambakan kenyataan dari pemimpin Islam di Malaysia. Aku bersangka baik, bahawa pemimpin seperti Najib Razak, Anwar Ibrahim, Haji Hadi dll menyokong dan bercita-cita melaksanakan Hukum Hudud di Malaysia. Karpal Singh yang bodoh sombong tidak faham bahawa hukum ini adalah hukum jenayah dan bukannya menyentuh asas Perlembagaan pun. Nak kulempang tapi apakan daya tanganku tak sampai.

Cadangan untuk perpaduan dan kekuatan Islam di Malaysia.

Aku cadangkan MCA ditendang dari BN. Di mana agaknya parti bodoh ini mahu merempat agaknya ketika itu. DAP juga diterajang dari Pakatan Rakyat.

Islam dijadikan asas bagi umat Melayu (assabiyah sikit bunyinya) untuk bersatu secara padu dan aku yakin orang India, Sabah dan Sarawak akan bersama-sama kita. Semua umat Islam dari UMNO, USNO, PKR, PAS dll bersatu dan bersama didalam suatu wadah baru.

DAP dan MCA mahu bersatu? Biarkan. Mereka pasti akan hancur ditangan kita.

Ketika itu, nama Mat Indera pun tidak penting lagi.

Wallahua'lam.

25.9.11

Aku Tidak Hadir Kenduri Arwah Abah Kerana Sunnah (II)

Aku bersyukur kepada Allah SWT kerana penulisan aku diberi komentar oleh khalayak pembaca yang membuatkan aku merasakan bahawa isu Islam masih diberi prioriti daripada isu video seks, artis, beradu-domba dan yang bukan-bukan yang mendedahkan diri kita kepada neraka Allah. Sesungguhnya neraka Allah itu amat dekat dan akan menjauhi kita asalkan kita sendiri yang berusaha menjauhinya. Posting kali ini bertujuan menjelaskan pendirian aku di penulisan sebelum ini dan menjawab beberapa komentar.

Percayalah, dahulu saya tercari-cari keadilan Islam yang sebenar. Tahun 2009, ketika 8 bulan saya tidak mampu membeli walaupun sehelai baju bundle untuk saya dan isteri, Allah mengurniakan kami seorang anak yang cantik yang kuberi nama Qaseh Zunnurain (the keeper of 2 lights). Banyak pertanyaan-pertanyaan yang terlintas di dalam kepala saya apabila saya melihat majlis-majlis yang "jatuh wajib pada orang Melayu" cukup mahal dan membuatkan saya menangis sendiri kerana terasa dizalimi.

Tidak. Allah itu tidak zalim. Islam itu Kesejahteraan, keadilan dan kesederhanaan. Kita yang menzalimi diri kita sendiri. Saya mula mencari sedikit demi sedikit keadilan dalam Islam dan mula hadir ke majlis ilmu di kawasan berhampiran, membeli kitab-kitab (dalam Bahasa Melayu) dan mendengar majlis-majlis ilmu di Youtube. Alhamdulillah. Sesungguhnya benar. Islam itu adil dan mudah.

Apa yang saya ingin terangkan adalah kefahaman saya. Saya bukan lulusan Arab maka penerangan saya berkenaan kefahaman saya agak "Melayu" berbanding orang lain yang lebih hebat. Semoga penerangan ini tidak memudaratkan kita semua. InsyaAllah.

Bab kenduri arwah, video yang saya paparkan disini, menceritakan tentang penentangan Abdullah Ibn Mas'ud r.a terhadap perkara yang diada- adakan (kalau sebut bid'ah, ada yang marah). Siapa Ibn Mas'ud? Beliau adalah sahabat Rasulullah SAW dan tergolong dalam ahli Badar. Keimanan Ibn Mas'ud, kefahaman dan kasih sayang terhadap Allah dan Rasul tentunya bagai langit dan bumi jika dibandingkan dengan kita. Sahabat- sahabat RadiAllahuanhum Ajmain yang menjadi Ahli Badar, bukan calang- calang insan. Mereka berperang dengan saudara mereka sendiri. Ada sahabat ( r.a.) yang membelah dua kepala ayahnya kerana mempertahankan Agama Allah dan Rasul ketika Perang Badar. Jumlah tentera Islam Tiga ratus beberapa belas (ada yang kata 319, ada yang kata 324 dan yang paling tersohor di alam "Melayu" adalah 313. Wallahua'lam.).

Jika berkenduri arwah itu dituntut, mengapa tiada dilakukan di zaman Rasulullah SAW dan para Sahabat (r.a)? Kerana ia tidak adil. Mereka yang kaya- raya, tentunya boleh melakukan kenduri "penghapus dosa arwah" berpuluh kali tetapi ia tidak dapat dilakukan sekali oleh orang miskin. Islam untuk orang kaya sahaja kah? Jika kamu jawab ia sunat, mana nas dan dalilnya? Tiada bukan?

Video dibawah ada penceritaan ringkas oleh Ustaz Halim Hasan. Aku ringkaskan, dari Kitab tafsir Ibnu Kathir, dalam mentafsir satu ayat dari Surah An-Najmi, Imam Syafie Rahimahullah telah mengeluarkan hukum "Sesungguhnya pahala bacaan-bacaan Al-Quran tidak sampai kepada si mati".

Jika kita mendakwa kita berpegang kepada mazhab Imam Syafie, mengapa kita tidak berpegang kepada hukum yang dibinanya?




Ada yang memberi komen dengan memberi hadith-hadith sebagai hujahnya. Terima kasih. Namun ya Sahabat, hadith-hadith tersebut sebenarnya memberitahu kita tentang BERDOA. Bukan tentang Yasinan, Tahlilan ataupun Kenduri Arwah.

Ada yang menyebut "Bid'ah Hasanah dan Bid'ah Dhalalah".  Imam Syafie rahimahullah ada menulis bahawa Bid'ah itu terbahagi kepada "Bid'ah Mahmudah dan Bid'ah Mazmumah (jika saya tidak silap). Dan, Saya pernah mendengar suatu persoalan di suatu majlis ilmu, jika disenaraikan Bid'ah Hasanah itu banyak, tetapi dimana senarai Bid'ah Dhalalah? Bagaimana mengkategorikan Bid'ah Dhalalah di zaman ini? Tiada? Semuanya Hasanah? Adakah disebutkan bid'ah hasanah di zaman Rasulullah SAW atau zaman para Sahabah RadiAllahuanhum Ajmain? Saya tinggalkan persoalan ini untuk kita sama-sama mencari jawapan.

Nabi SAW pernah bersabda, maksudnya: "sebaik-baik abad adalah abadku, kemudian yang sesudah mereka, kemudian yang sesudah mereka" (aku merujuk dari Syarah Hadith Arbain (terjemahan Indonesia) m/s ix)

Telah datang riwayat dari Nabi SAW, maksudnya: "Hendaklah kalian mengikuti Sunnahku dan Sunnah Khulafar Rosyidin sesudahku. Gigitlah erat-erat dengan gigi geraham kalian. Dan, hendaklah kalian menjauhi perkara-perkara bid'ah, kerana setiap Bid' itu sesat." (dirujuk dari Syarah Hadith Arbain tulisan Imam Nawawi)

Aku buka komentar tanpa akan aku halangi / tidak siarkan asalkan ia tidak melampau. Kalian boleh cerca aku, tetapi jangan cerca Allah SWT, Rasulullah SAW, Para Sahabah RadiAllahuanhum Ajmain, Keluarga Rasulullah SAW, Imam-imam rahimahullah dan lain-lain; kerana aku akan padam komentar itu dan memerangi kalian selepas itu. Wallahua'lam.

nota kaki: hubungan aku dengan kekanda-kekanda aku bertambah hebat dan rapat. kami sayang arwah abah dan emak kami tetapi kami lebih sayangkan agama dan rasul kami. siapa kami jika tidak menerima syafaat Rasulullah SAW di Akhirat nanti? doakan yang baik-baik buat keluarga kami. sesungguhnya doa itu mampu mengubah takdir.

Aku Tidak Hadir Kenduri Arwah Abah Kerana Sunnah




Pada 29hb September yang akan datang, kekandaku yang sulung akan mengadakan kenduri Arwah dan bacaan Yasin buat Arwah Abah dan Emak. Aku memilih tidak hadir dengan menjelaskan secara lembut kepada kekanda- kekandaku bahawa ia tidak dilakukan para Sahabah RadiAllahu Ajmain. Seperti biasa, mereka hairan kerana kata mereka, "ia perkara lazimla, kau mengalahkan ustaz plak". Imam Masjid pun hadir tau". Aku tidak mahu berkonfrontasi. Khuatir ia akan menjadi perkara buruk.

Bagi meringankan beban kekandaku, aku hanya menyumbang wang bagi jamuan tetamu yang hadir tetapi tidak meredhakan diriku menyertai majlis yang "ku anggap bid'ah". Tanggungjawab aku sebagai anak adalah bersedekah dan berdoa bagi arwah Abah dan Emak.

Aku lakukan ini semua kerana aku sayangkan Rasulullah SAW dan para Sahabah r.a. Alhamdulillah.

Teringat aku kisah Abu Khufafah yang ingin memeluk Islam. Ketika Abu Khufafah mengadap Rasulullah SAW, dia diminta untuk mengubah rambutnya. "Lakukan apa sahaja tetapi tidak mewarnakan ia dengan warna hitam" maksud sabda Rasulullah SAW kepada Abu Khufafah.

Setelah selesai mengubah rambutnya. Abu Khufafah hadir di hadapan Rasulullah SAW untuk ber baiah. Dihulurkan tangannya. Ketika itu, kedengaran Abu Bakr As- Siddiq r.a. menangis.

"Apa yang membuatkan engkau menangis ya Abu Bakr?" soal Rasulullah SAW.

"Aku lebih rela jika tangan ayahku itu adalah tangan bapa saudaramu iaitu Abu Talib, Ya Rasulullah. Kerana ia akan menggembirakanmu" lebih kurang terjemahan jawapan Abu Bakr r.a.

Lihatlah. Betapa berimannya Abu Bakr r.a..
Betapa sayangnya Abu Bakr r.a. pada Rasulullah SAW.

Namun selepas kewafatan Rasulullah SAW, tidak pula beliau mengadakan kenduri arwah buat Rasulullah SAW. Jika dihimpun iman seluruh umat Islam, tidak sama dengan iman Abu Bakr r.a.

Siapa aku untuk membuat perkara yang tidak dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para Sahabah RadiAllahuanhum Ajmain?

Semoga Allah mengurniakan manfaat atas tulisan aku ini. Dan semoga kekandaku membacanya dan mendapat manfaat.

Wallahua'lam Bissawab.

_______________________________
kemaskini: video kisah yang relevan dengan tindakanku.

23.9.11

Ingat! Ibu Sayang Kamu



Cilok untuk di-share bersama daripada facebook Cerries Merah dan blog Emak 3 Mohd.

Pengorbanan Seorang Ibu
------------------------------------
Ini adalah kisah be...nar pengorbanan seorang ibu semasa Gempa Bumi di China.
Selepas gempa bumi reda, apabila penyelamat tiba di runtuhan rumah seorang wanita muda, mereka melihat mayat beliau melalui celah runtuhan dan timbunan tanah. Tetapi entah bagaimana ia kelihatan agak aneh seperti melutut pada seseorang dan menyembah ke hadapan, dan dua tangannya menyokong sesuatu objek. Rumah runtuh itu telah menghempas belakang dan kepalanya.

Dengan usaha yang sukar, ketua pasukan penyelamat meletakkan tangannya melalui celahan yang kecil di dinding untuk mencapai badan wanita tersebut. Dia berharap bahawa wanita ini mungkin masih hidup. Walau bagaimanapun, badannya yang sejuk dan kaku membuktikan bahawa wanita itu telah meninggal dunia.

Dia dan seluruh pasukan meninggalkan rumah itu dan mencari mangsa pada bangunan runtuh yang seterusnya. Tanpa sebarang alasan, ketua pasukan ini didorong oleh satu kuasa yang kuat menariknya untuk kembali ke rumah wanita yang runtuh itu. Sekali lagi, dia melutut dan melalui celahan runtuhan yang sempit untuk meninjau keadaan mayat itu. Tiba-tiba, dia menjerit kegirangan, "Seorang kanak-kanak! Ada kanak-kanak! "

Seluruh pasukan bekerja bersama-sama dengan berhati-hati mereka memindahkan objek runtuhan yang menghempas wanita itu hingga mati. Terdapat seorang kanak-kanak lelaki berusia 3 bulan yang dibalut dengan selimut berbunga di bawah mayat ibunya. Jelas sekali, wanita itu telah berkorban hingga ke akhir hayatnya untuk menyelamatkan anaknya. Apabila rumahnya runtuh, dia menggunakan tubuhnya untuk melindungi anaknya. Budak lelaki itu masih tidur dengan nyenyak semasa ketua pasukan penyelamat itu menemuinya.

Doktor bergegas datang untuk memeriksa anak kecil tersebut. Selepas beliau membuka selimut, terdapat telefon bimbit di dalam selimut itu. Tertera teks mesej pada skrin telefon bimbit itu, "Jika kamu boleh hidup, kamu harus ingat bahawa ibu sayang kamu." mesej ini telah dihantar dari satu tangan ke tangan yang lain. Setiap individu yang membaca mesej pasti menangis. "Jika kamu boleh hidup, kamu harus ingat bahawa ibu sayang kamu." Begitulah kasih sayang seorang ibu pada anaknya!!

22.9.11

Hantu Bonceng: Pendapat Ustaz Azhar Idrus dan Ahmad Idham

"Haram kerana menimbulkan Fitnah" antara yang dapat ditangkap oleh telinga gua apabila mendengar dan menonton video di bawah. Apapun, tahniah buat Razizan Bin Raja Lawak Abdul Razak atau Zizan Raja Lawak kerana dengan penuh maruah telah membuat perkara yang betul.

Ahmad Idham pula berkata “Perlukah saya memberikan komen hanya berdasarkan apa yang disiarkan di blog tersebut yang saya tidak tahu kesahihannya? Lainlah kalau saya dapat surat secara rasmi dari parti politik tersebut. Isu ini hanyalah satu propaganda politik untuk pihak tersebut menyalahkan pembikin filem seperti saya dan juga kerajaan diwakili LPF yang telah meluluskan filem tersebut untuk tayangan,” jelas Idham. (sumber di SINI)

Propaganda Politik? Ini adalah contoh pemikiran mati dan sempit rakyat Malaysia. Semua benda dikaitkan dengan politik. Anak nak masuk U - recommendation ahli politik, nak masuk tender - recommendation ahli politik, nak bukak gerai - recommendation ahli politik, nak buat filem - recommendation ahli politik, nak buat loan - recommendation ahli politik, nak tegur orang pun politik, nak duit ehsan pun politik, nak gelanggang takraw pun mintak ahli politik, nak tong sampah pun jumpa ahli politik....pendekata semuanya disalahkan atau disandarkan pada bidang politik.

“Kenapa sekarang? Setelah hampir 900,000 orang penonton filem tersebut? Filem tersebut sudah berada di pawagam selama 4 minggu. Saya bimbang apabila isu ini naik ada yang merasakan saya menggunakan isu tersebut untuk melariskan filem. Ia tidak benar sama sekali,” ulas Idham.

Benar tanggapan awal gua. Duit jadi penyebab.Tapi itu kata gua yang tak cerdik sangat berbanding Ahmad Idham. Apa kata Lembaga Penapisan Filem?

KOTA BAHARU: Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPFM) tiada masalah untuk meneliti semula filem "Hantu Bonceng" yang didakwa oleh Dewan Pemuda PAS mengandungi unsur penghinaan terhadap Islam dalam satu babak filem itu.
Pengerusinya, Datuk Raja Azhar Raja Abdul Manap berkata, pihaknya telah menonton dan meneliti filem itu sebelum ia ditayangkan kepada umum dan mendapati tiada unsur penghinaan terhadap agama.

Beliau berkata, pelbagai tafsiran boleh diberikan dalam babak ketika pelawak terkenal Zizan terjaga dari pengsan di sebuah hospital, lalu menyebut dialog "asyhadu anna Muhammadar... syaitan" .
"Kalau kita tengok dalam filem itu, sebenarnya tidak ada unsur penghinaan kerana apa yang dilafazkan Zizan, ketika melakonkan babak histeria itu, bukanlah satu ayat yang penuh.(sumber SINI)

Mungkin pandangan LPF akan berubah kalau Papagomo, Parpukari atau TV3 yang tegur kot? Semua benda dianggap politik...parah Malaysia ni.

20.9.11

Ahmad Idham Keras Kepala



Zizan telah memohon maaf dan menzahirkan kekesalan beliau dalam mengungkapkan perkataan yang ditafsirkan sebagai menghina Nabi Muhammad SAW dan dikhuatiri merosakkan aqidah beliau (sekiranya tidak bertaubat) dan mempengaruhi peminat- peminat beliau untuk meniru adegan tersebut. Namun, tidak pula beliau menyatakan skrip itu adalah arahan Pengarah atau memang dalam naskhah skrip ataupun idea beliau sendiri. Kalian boleh rujuk/ follow twitter beliau untuk mengetahui isi permohonan maaf dan kekesalan beliau.

Pengarah filem tersebut iaitu Ahmad idham, masih mempertahankan adegan tersebut kerana mendakwa ia telah dipertontonkan kepada 4 Ulama sebelum ia dilepaskan untuk siaran Umum. Sumber kenyataan beliau diperolehi dari blog Addin77. Tidaklah pula Ahmad Idham menyatakan bahawa Ulama itu adalah Ulama bertauliah dari JAIS atau tidak, ataupun Ulama tersebut Ulama yang maksum atau tidak. Mungkin Ahmad Idham mempertontonkan kepada Imam Surau kampungnya sahaja kot? Wallahua'lam.

Sukar sangatkah untuk mengaku kesilapan? Ini bukan hal maruah atau kredibiliti Pengarah la Idham oiiii, ini hal Aqidah Ummah. Apa tindakan FINAS? FINAS takde penasihat agama ke? Atau juga melantik Imam surau menjadi panel penasihat? Bukanlah gua menghina Imam surau tetapi label "Ulama" oleh Idham tu cukup membuatkan gua tak sabar nak tahu senarai 4 nama Ulama yang memberi kelulusan filem beliau. Kalau Ulama tu tak komen pasal aurat pelakon wanita dalam filem tu, gua pelik jugak ni.

Yang lagi best, Ahmad Idham mangkuk hayun ni dikhabarkan menulis begini bagi menjawab teguran peminatnya di laman sosial Facebook (rujukan dari sini):

Ma**** Az*****

Assalamualaikum Saudara,


Maaf m'ganggu, cuma saya nk ambil kesempatan ini menyuarakan pendapat peribadi saya berkenaan filem arahan saudara iaitu Hantu Bonceng telah memperlihatkan adegan 'Azan', ucapan dua kalimah syahadah dan perlakuan tasyahud akhir dijadikan babak jenaka. Dukacita ingin saya nyatakan sebagai salah seorg peminat filem tanah air saya merasa amat tersentap melihat adegan-adegan ini dijadikan bahan jenaka.


Maafkan sekiranya saya tersilap saudara. Tetapi sebagai umat Islam dan hamba kepada yg maha Esa, saya tidak rela melihat perbuatan seperti 'Azan', ucapan dua kalimah syahadah dan tasyahud akhir diperlekehkan dan menjadi bahan ketawa ramai.


Mungkin niat asal kita adalah baik tetapi hasilnya mungkin menjadi sebaliknya. Saya amat berharap sgt dan merayu pada saudara agar perkara yg berkaitan agama jgnlah dijadikan bahan duniawi melainkan atas tujuan dakwah dari sudut ilmiah bukannya lawak jenaka.

Maafkan saya lagi sekali sekiranya tersilap bahasa dan kata dalam menyuarakan padangan saya ini.

Wasalam

Ahmad Idham Ahmad Nadzri

Terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih kerana menonton filem HB. Bukanlah niat saya untuk mempersoalkan kembali niat suci anda.. Tetapi saya juga ingin bertanya adakah anda ini seorang yg sudah sampai ke tahap yg layak untuk meperbahaskan soal Islam setanding dengan cendikiawan agama yg bergelar ulamak. Untuk pengetahuan cik .. Filem ini telah terlebih dahulu di tapis dan dinilai oleh pihak LPF yg terdiri dari pakar pakar agama yg bertauliah. sebab itu filem ini di benarkan keluar. Jadi nasihat saya, tak perlulah awak nak sibuk menegur org lain sekiranya diri sendiri pun masih cetek dlm ilmu agama. Tahap awak belum sampai ke tahap pemikiran org yg telah terlebih dahulu meneliti setiap perkara yg sensitif dlm hal agama. Saya nasihat awak pergi belajar dengan lebih mendalam dalam hal agama sebelum kita nak memandai mandai menegur org lain. Ingat:- allah tidak memandang pada rupa paras dan pakaian seseorang tapi pada hati yg bersih dan suci... Renung renung lah...

Ma**** Az*****

Assalamualaikum..


Terima kasih kerana sudi luangkan masa membalas msg saya.


Saya akui saya cetek ilmu agama. Saya akui saya tidak setaraf para ulamak. Saya akui tahap pemikiran saya tidak setinggi mana.

Saya cuma menyatakan pandangan saya sebagai hamba Allah. Mungkin saya salah, mungkin saya betul. Terserah. Wallahualam...


wasalam
 Ahmad Idham ni dah agak melampau dalam komentar balas beliau. Ini yang dikatakan "pandai tak boleh ditumpang, salah tak boleh ditegur, bodoh tak boleh diajar". Sumpah aku takkan menyumbang duit ke filem Ahmad Idham selagi dia tidak bertaubat dan menyatakan permohonan maaf.

Boikot produk Ahmad Idham!

Ini bukan pulauan terhadap Ahmad Idham seperti pulauan Rasulullah SAW terhadap Kaab Bin Malik radiAllahuanhu, ini BOIKOT! Apa benda yang Ahmad Idham terlibat, kita boikot. Baru dia tahu bahawa rezeki itu bukan dari David Teo tetapi dari Allah Azzawajal.


19.9.11

Undilah

Video yang best...Video Namewee yang lain macam Haram Jadah tapi yang ni yang best. Alangkah nikmat jika Tengku Razaleigh yang bagi perutusan Hari raya hari tu...;)


Bab Islam, Malaysia Memang Unik!

Kadangkadang, gua pelik dengan jabatan- jabatan kerajaan di Malaysia Tanah Tidak Pernah Dijajah ni. Penyebaran agama Islam disekat dengan pelbagai alasan dan keperluan tauliah umpama suatu isu yang wajib dalam Islam. Jika ada pihak yang mahu mengembangkan Ilmu Allah, mengapa disekat-sekat? Ini negara kafir atau negara Islam?

Mungkin alasan mereka, mereka gusar ajaran salah dan sesat akan dikembangkan di Malaysia Tanah Tidak Pernah Dijajah ni tetapi bukankah itu alasan yang kebudakan? Mungkin ada aduan dari mana- mana pihak yang menuduh mana-mana ilmuan/ ustaz/ ulama sesat dan menyesatkan, tetapi usahlah ditangkap dengan membuta tuli. Siasatlah dahulu. Kalau kamu yang keliru dengan ilmu, janganlah pula mengelirukan orang lain.

Yang Syiah tu, tak payah siasat pun gua sokong lu tangkap tapi ni Ahlussunnah Wal Jamaah! Manhaj Salaf!

Jakim dan Jabatan Agama Islam perlukan muka-muka baru; yang bukan sahaja bijak mentadbir tetapi beragama Islam tanpa hati seorang George Bush.

Bagaimana mahu menyampaikan ayat Rasulullah walau satu ayat jika disekat penyebarannya?

Tak pernah pula gua mendengar para Sahabah RadiAllahuanhum Ajmain memberikan tauliah pada mereka yang menimba ilmu dengan mereka. Tak pernah juga gua membaca riwayat pemberian tauliah kepada Al-Imam Syeikhul Islam As-Syafie atau Al imam Nawawi atau Al Imam Ahmad Bin Hambal? Siapa JAIS/JAINS (dalam isu Ustaz Fathul Bari dan Dr. Asri) untuk memberi tauliah? Adakah ilmu mereka setinggi Gunung Uhud? Jangan buat sang kuffar bergelek dengan gendang tari kita yang bunyinya sumbang. Mereka menarik ribuan Muslimin dan Muslimat masuk agama mereka sedangkan kita heboh dengan tauliah dan benda yang bukan-bukan.

Mungkin apa yang gua bangkitkan ini perkara lama tetapi percayalah, jika kita leka sangat dengan politik Malaysia, kita banyak tertinggal perjuangan Islam yang jatuh hukum wajib untuk kita perjuangkan.

Sedang kalian mengatakan kalian berpanas terik ketika PRU atau berpenat lelah ketika menyambut orang kenamaan di tempat kalian atau merasa "azab" pedihnya tembakan water cannon FRU atau berasak-asak memegang sepanduk mempertahankan pemimpin kalian, percayalah, kesakitan dan keperitan Batu di perut Bilal Bin Rabah r.a. berjuta lebih pedihnya azabnya dari itu semua. Itu belum kita bezakan hala tuju pengorbanan dan pernjuangan kita dengan Bilal r.a.; dah tentu berjuta batu jauh bezanya. Ini yang kita yakin sangat kita masuk syurga?

Wallahua'lam Bissawab.


18.9.11

Demi Duit dan kemewahan, Syahadah Dipermainkan

Kenapa 2 entiti itu perlu memberi penjelasan dan bukannya Zizan; kerana Ahmad Idham adalah PENGARAH yang bertanggungjawab dalam semua hal termasuk suntingan dan pengubahan skrip. FINAS kerana mereka meluluskan membuta-tuli dan secara bodoh melepaskan adegan ini untuk disiarkan.

Hal ini lebih besar dari Nasi Lemak 2.0.

Hal ini bukan hal Nasi Lemak sesiapa, ia hal Aqidah yang mungkin akan ditiru oleh mereka yang jahil. Nauzubillah.

Penjelasan yang gua maksudkan adalah penjelasan faktor- faktor perkara itu berlaku, disengaja untuk menambah lawak atau tidak disengaja dan terlepas pandang, atau memang Pengarah mahu begitu, atau ada Penerbit Cina yang mahu ia begitu atau ia memang mengikut citarasa FINAS ataupun  perkara- perkara lain.

Jelaskan!


Ini Kisahku- Syam

16.9.11

PERKASA Salah Pilih Presiden

"Bang, lepas ni lu pakai tak baju ni? Gua nak buak lap taik anak gua"

Gambar di atas hanyalah "point" untuk gua bersinikal dengan geng-geng yang beria-ia menyokong ISA suatu ketika dahulu. Sebentar tadi, Perdana Menteri Malaysia yang tak pernah dijajah ni telah mengumumkan bahawa ISA akan dimansuhkan. Gua pun sokong ISA dulu tapi tak macam geng-geng kat atas. Kita tinggalkan dahulu bab tu. Gua nak "starlite" kepala Ibrahim Ali jap.

Soalan nombor wahid yang terfikir di kepala otak bergeliga gua ni, macamanalah ahli-ahli PERKASA boleh pilih Ibrahim Ali ni jadi Presiden? Tidakkah mereka celik untuk melihat agenda Ibrahim Ali yang hanya menjadikan perjuangan pertubuhan pro-Melayu ini sebagai faktor penolak menjadi popular? Tidak adakah seorang ahli PERKASA yang celik? Butakah mereka semua?

Kesimpulan mudah gua; Ya, Perjuangan warna kulit dan bangsa memang membutakan. Aku pernah buta dahulu dan tidak mahu buta lagi.

Kenyataan emosi tanpa menggunakan otak telah banyak membuatkan PERKASA menjadi pertubuhan yang cukup murah. Aku lebih menghormati Persatuan Pemandu Teksi dari mereka. Untuk menjadi ahli PERKASA, ia hanya pusat menjumudkan akal dan membutakan minda. Mana bisa menjadi pemimpin Ulul Albab jika berada di dalam PERKASA dengan berPresidenkan orang seperti Ibrahim Ali? Nasihat peribadi gua buat PERKASA, ikutlah Al-Quran, As-Sunnah dan Ijmak Ulama Salaf. Jangan ikut kepala hangin kita je. Jangan memalukan Islam dengan tindakan yang menjengkelkan. Apa guna jadi Hero Melayu tetapi dimurkai Allah SWT? Dibawah, 3 kenyataan Agung dari Presiden mutakhir PERKASA. Tukarlah.

Antara kenyataan-kenyataan bertaraf "Kepala Abah Dia la" dari Presiden PERKASA

1. Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) memberi kata dua kepada Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) supaya membatalkan demonstrasi dan perarakan ke Istana Negara bagi membantah akta itu pada 1 Ogos ini.

Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, jika ia dipersetujui, pihaknya akan merayu Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris) supaya membatalkan demonstrasi menyokong Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang dijadual berlangsung pada tarikh dan kawasan yang sama.

Sekiranya tidak diendahkan GMI, Ibrahim menegaskan pihaknya akan turun padang menyertai demonstrasi Pewaris dan menyeru seluruh rakyat Malaysia supaya menyertainya.{sini}

- KOMEN HARIMAU MENAIP= GUA NAK TUNGGU IBRAHIM ALI BALUN PM PLAK PASAL PM PUN NAK MANSUHKAN ISA KAN?

 2. Anggota parlimen Pasir Mas itu berkata, walaupun kerajaan cuba "menarik rambut dalam tepung", kesabaran orang Melayu mempunyai batasnya.

Cabut bulu

"Nasib baik saja Mat Sabu. Kalau saya jadi menteri dalam negeri, dah hancur Mat Sabu ini. Daripada bulu atas sampai bulu bawah saya cabut. {sini}

-KOMEN HARIMAU MENAIP = DIA INGAT MAT SABU TU PATUNG TEDDY BEAR KE?

3. Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali berkata perhimpunan anti-Bersih 2.0 akan diadakan serentak dengan himpunan aman itu dan beliau tidak akan bertanggungjawab atas sebarang insiden yang tidak diingini.

KOMEN HARIMAU MENAIP = POYO JE STATEMENT DIA. HARAM TAK TURUN PUN.

AKU KELIHATAN PERKASA

nota kaki: gambar bukan nak aibkan Ibrahim Ali sebab blog yang hebat seperti Merah Tinta MSO telah menyiarkannya tetapi cuma nak orang Melayu berfikir....Inikah pemimpin yang diharap- harapkan?  Buat Ibrahim Ali, jangan saman gua, gua takde duit.

15.9.11

Utusan Pernah Menyiarkan Artikel Yang Mengangkat Hadith Palsu

Mungkin ini cerita lama tapi ini hal yang serius. Seingat saya, Utusan tak pernah pun meminta maaf berkenaan hal ini apatahlagi menerangkan kesilapan mereka pada khalayak yang membaca akhbar mereka. Persoalan, Kita harus biar ini berlaku? Dosa besar "Hadith Palsu" bukan sahaja dibebani oleh sang penulis, penyiar malah pembaca. Mereka yang tidak memberitahu (sedangkan dia tahu) yang Hadith itu adalah Palsu, maka Allah telah sediakan tempatnya di dalam Neraka.

Nauzubillah.

Perlukah aku membaca Utusan lagi?


14.9.11

Misteri Binaan Piramid Dijawab Oleh Al-Quran


Sudah sekian lama para saintis kebingungan tentang bagaimana sebuah piramid yang merupakan salah satu binaan ajaib di dunia ini dibina. Terdapat pelbagai teori yang dikemukakan untuk mengetahui teknologi yang digunakan dalam pembinaan piramid ini kerana teknologi untuk mengangkat batu-batuan besar yang beratnya mencapai ribuan kilogram ke puncak bangunan belum memungkinkan di zamannya. Apakah rahsia di sebalik pembinaan piramid ini?

Akhbar Amerika Times edisi 1 Disember 2006, telah menyiarkan satu berita saintifik yang mengesahkan bahawa Firaun telah menggunakan tanah liat untuk membina piramid. Menurut kajian tersebut, disebutkan bahawa batu yang digunakan untuk membuat piramid adalah dari tanah liat yang dipanaskan sehingga membentuk batuan keras yang sukar dibezakan dengan batu asalnya.

Al-Quran Telahpun Mempunyai Jawapan

Jika dikaji lebih mendalam, ternyata Al-Quran telah mendedahkan perkara ini 1400 tahun sebelum kajian saintifik dijalankan. Perhatikan sebuah ayat Al Quran yang berikut:

وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَلْ لِي صَرْحًا لَعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكَاذِبِينَ 

"Dan berkata Fir'aun: 'Hai pembesar kaumku, aku tidak mengetahui Tuhan bagimu selain aku. Maka bakarlah Hai Haman untukku TANAH LIAT kemudian buatkanlah untukku bangunan yang tinggi supaya aku dapat naik melihat Tuhan Musa, dan sesungguhnya aku benar-benar yakin bahawa Dia dari orang-orang pendusta."
(Al-Qasas: 38)


Para saintis mengatakan bahawa Firaun mahir di dalam bidang ilmu kimia dalam menguruskan tanah liat sehingga menjadi batu. Teknik yang mereka gunakan adalah sangat misteri jika dilihat dari kodifikasi nombor di batu yang mereka tinggalkan.

Profesor Gilles Hug, dan Dr. Michel Barsoum menegaskan bahawa Piramid yang paling besar di Giza, dibuat dari dua jenis batuan yang terdiri dari batu semula jadi dan batu-batu yang dibuat secara manual hasil dari olahan tanah liat.

Gilles Hug (duduk kiri) dan Dr. Michel Barsoum (berdiri)


Artikel kajian yang diterbitkan oleh majalah "Journal of the American Ceramic Society" menegaskan bahawa Firaun menggunakan tanah jenis slurry untuk membina monumen yang tinggi, termasuk piramid. Kerana tidak mungkin bagi seseorang untuk mengangkat batu berat ribuan kilogram. Sebaliknya pada dasar piramid, Firaun menggunakan batu semula jadi.

Lumpur tersebut merupakan campuran lumpur kapur yang dipanaskan dengan wap air garam dan ini akan menghasilkan wap air sehingga terbentuknya campuran tanah liat. Kemudian olahan itu dituangkan ke dalam tempat yang disediakan di dinding piramid. Ringkasnya lumpur yang sudah diadun mengikut saiz yang dikehendaki tersebut dibakar, lalu diletakkan di tempat yang sudah disediakan di dinding piramid.

Profesor Davidovits

Profesor Davidovits telah mengambil sampel batu piramid yang terbesar untuk dilakukan analisis dengan menggunakan mikroskop elektron terhadap batu tersebut. Hasilnya, Davidovits menegaskan bahawa batu itu diperbuat dari lumpur. Selama ini, tanpa penggunaan mikroskop elektron, ahli geologi belum mampu untuk membezakan antara batu alam dengan batu buatan manusia.

Sebelumnya, seorang saintis Belgium, Guy Demortier, telah bertahun-tahun mencari jawapan dari pembuatan batu besar di puncak-puncak piramid. Guy Demortier berkata, "Setelah bertahun-tahun melakukan penyelidikan dan kajian, sekarang barulah saya yakin bahawa piramid yang terletak di Mesir diperbuat dengan menggunakan tanah liat."

Piramid Bosnia


Penemuan oleh Dr Perancis Joseph Davidovits ini adalah hasil kajian yang memakan masa kira-kira dua puluh tahun. Sebuah kajian yang begitu lama terhadap piramid Bosnia, "Piramid Matahari" dan menjelaskan bahawa batu-batunya diperbuat dari tanah liat. Ini memperkuatkan lagi bahawa kaedah ini tersebar luas di masa lalu.


Gambar di atas menunjukkan kaedah tuangan batu berasal dari tanah liat telah dikenali sejak ribuan tahun yang lalu dalam tamadun yang berbeza baik Rom ataupun Firaun.


Bukti-bukti dari kajian menunjukkan kepada kita semua bahawa bangunan bangunan raksasa, patung-patung raksasa dan tiang-tiang yang ditemui dalam tamadun canggih zaman dahulu, juga dibina dari tanah liat. Al-Quran adalah kitab pertama yang mendedahkan rahsia bangunan piramid, bukan para Ilmuwan Amerika, mahupun Perancis.

Kita tahu bahawa Nabi saw tidak pernah pergi ke Mesir dan tidak pernah melihat piramid, bahkan mungkin tidak pernah mendengar tentangnya. Kisah Firaun, terjadi sebelum masa hidupnya Nabi saw ribuan tahun yang lalu, dan tidak ada satu pun di muka bumi ini pada masa itu yang mengetahui tentang rahsia piramid. Sebelum ini, para saintis tidak pasti bahawa Firaun menggunakan tanah liat yang dipanaskan untuk membina monumen tinggi kecuali beberapa tahun kebelakangan ini.

Ajaib, 1400 tahun yang lampau, Nabi Muhammad saw, beratus tahun selepas berakhirnya Dinasti Firaun memberitahu bahawa Firaun membina monumen yang kini dikenali sebagai Piramid menggunakan tanah liat.

Kenyataan ini sangat jelas dan kuat untuk membuktikan bahawa Nabi Muhammad saw tidaklah berbicara mengikut hawa nafsunya melainkan petunjuk dari Allah swt yang menciptakan Firaun dan menenggelamkannya, dan Dia pula yang menyelamatkan nabi Musa. Dan Dia pula yang memberitahu kepada Nabi terakhir-Nya akan hakikat ilmiah ini, dan ayat ini menjadi saksi kebenaran kenabiannya di kemudian hari.
 
sumber: http://pemudacheh.blogspot.com/2011/09/misteri-binaan-piramid-dijawab-oleh-al.html

13.9.11

Budak si Penjual Kuih

Selepas seminggu beraya di kampung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar di sebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.

"Abang nak beli kuih?" katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.

Tak apalah dik... Abang dah pesan makanan," jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.



"Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa menghampiri meja saya.

"Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai di situ, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, "Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau makcik?"

Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan di hati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.

Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya.

"Abang dah kenyang, tapi mungkin abang perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang." katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.

Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul perasaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

"Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang beli kuih tu," Saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.

Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.

"Kenapa bang nak beli kuih ke?" tanyanya.

"Kenapa adik berikan duit abang tadi pada pengemis tu? Duit tu abang bagi adik!" Kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.

"Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!" katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

"Abang nak beli semua ke?" Dia betanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.

"RM25 saja bang."

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.

Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!
(forwarded from my email)
Sebar sebarkan ler boleh jadi pengajaran utk org2 yg pemalas bekeje


dari FB Zambri Yusof

7.9.11

Sitt Al-Wuzara, JAKIM enggan bertindak, tolak memorandum

nota kepala: salin 100% dan tampal dari blog Milo Suam.
MANUSIA biadap yang menggelarkan dirinya sebagai Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara, sehingga ke hari ini bebas menghina dan mencaci Islam di internet. Menyedari bahawa menjaga dan memelihara kesucian Agama Islam menjadi tanggung jawab setiap umat Islam secara keseluruhannya.

Jingga 13, sebuah badan NGO, yang terdiri daripada sukarelawan, facebooker dan blogger hari ini telah menghantar memorandum kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia, SKMM dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, JAKIM.

Memorandum itu diserahkan kepada salah seorang pegawai SKMM di pejabat rasmi suruhanjaya itu di Cyberjaya kira-kira pukul 12:30 tengah hari tadi.

Memorendum itu diterima dengan baik, malah pegawai tersebut meskipun mengakui tidak boleh membuat sebarang keputusan, difahamkan beliau akan membawa perkara ini kepada pihak pentadbiran atasan.

Jingga 13 bertujuan memberikan desakan yang kuat kepada pihak berkuasa ini agar melancarkan tindakan besar-besaran kepada manusia biadap yang menggelarkan dirinya sebagai Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara.

Manusia biadap ini masih bebas menghina, mencaci, mencarut serta menyiarkan gambar-gambar menghina Allah SWT dan Rasullulah SAW di internet. Malah semakin banyak laman blog, Twitter dan facebook diwujudkan untuk menghina dan mencaci Islam.

Di bawah ini salinan memorendum yang telah dihantar kepada SKMM.


Kira-kira jam 2:30 petang, Jingga 13 menghantar satu lagi memorandum ke pejabat rasmi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, JAKIM di Putrajaya.

Pihak Jingga 13 disuruh menunggu sementara pegawai jabatan itu akan dihantar untuk menerima memorandum tersebut. Malangnya selepas kira-kira sejam menunggu, pegawai yang ditunggu tak kunjung tiba, sebaliknya Polis yang dihantar.


Pihak Polis yang dihantar itu memaklumkan bahawa pihak kementerian tidak mahu menerima memorandum ini kerana penghinaan terhadap Islam ini bukan di bawah bidang kuasa JAKIM.

Maka jawapan ini jelas membuktikan bahawa Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara akan terus bebas menghina, mencaci Islam, Allah SWT dan Rasulullah SAW tanpa dikenakan apa-apa tindakan.

Maka tidak hairanlah sehingga ke hari ini manusia biadap ini terus-terusan memaki hamun, menganjing, membabi, serta mencarutkan Allah dan Rasul kerana badan Islam paling besar di Malaysia, JAKIM mendakwa mereka tiada kuasa.

6.9.11

ADLIN BINTI ABDUL JALIL

disalin dari blog: http://tunsabanbalek.blogspot.com

ALLAHUAKHBAR3x: Operasi PEMBONGKARAN IDENTITI 'Sitt Al Wuzara' BERJAYA!!!

Allah S.W.T berfirman dalam surah Ali Imran;
"Orang-orang kafir itu membuat tipu daya, dan Allah membalas tipu daya mereka itu. Dan Allah sebaik-baik pembalas tipu daya" (Ayat:54)

Akhirnya, seperti yang telah dijanjikan oleh page 'PENDEDAHAN ESKLUSIF-SIAPA SEBENAR SITT AL WUZARA' di laman Facebook, wajah sebenar individu yang bertanggungjawab dalam membuat blog khas untuk menghina Allah, Rasulullah S.A.W dan Islam telah dibongkar.

Seperti yang ditunjukkan dalam page tersebut inilah orangnya,



*Menurut page tersebut, inilah individu yang yang dikenali sebagai Sitt Al Wuzara @ ADLIN BINTI ABDUL JALIL







Lihat kuku yang ada pada gambar di atas kemudian lihat wajah yang berambut perang di bawah.



Itulah hadiah dari mereka buat ummat Islam bersempena dengan Aidilfitri ini. Segala butiran terperinci ada di sini Pendedahan esklusif siapa sebenar 'sitt al wuzara'. https://www.facebook.com/Pendedahan.Ekslusif

Bagi mereka yang mengikuti perkembangan operasi pembongkaran ini, kumpulan yang bergelar Gaysec, Anonymous dan KID-CSI TEAM merupakan hackers. Ucapan tahniah buat kumpulan ini atas kejayaan dan kemenangan mereka dalam mengalahkan golongan yang menghina Islam. May Allah bless us...

- sumber

5.9.11

Tiada Penjajahan maknanya Tiada Kemerdekaan kan?

Jika dibaca kenyataan di bawah, maka MUNGKIN kita telah ditipu oleh kerajaan jua. Tiada Penjajahan maknanya Tiadalah KEMERDEKAAN??????? apa perlu kemerdekaan yang tiada penjajahan? Untuk apa memerdekakan manusia yang bukan bergelar Hamba Sahaya?? Membazir je aku beli Jalur Gemilang hari tu???

"Mereka tidak pernah bekerja dengan British. Kerajaan Melayu tidak pernah menjadi jajahan British. Kerajaan Melayu dulu secara rasmi dikenali sebagai Negeri Melayu Naungan, iaitu di bawah perlindungan British, tetapi tetap diperintah oleh Raja. Kehadiran British adalah berasaskan perjanjian dengan Raja setiap kerajaan.

Pegawai British ditugaskan menjalankan pentadbiran, kedaulatan tetap pada Raja. Maksudnya dari segi undang-undang, British tidak pernah menjajah kerajaan Melayu, hanya Negeri-Negeri Selat yang dikenali sebagai ‘Tanah Jajahan Mahkota British.’ Pegawai British utama di Negeri-Negeri Selat dikenali sebagai gabenor, padahal kedudukan pegawai yang sama di kerajaan Melayu dikenali sebagai ‘High Commissioner’ (Pesuruhjaya Tinggi)" demikian ulasan Khoo Kay Kim menjawab persoalan polis di Bukit Kepong adalah pegawai British.

disalin dari http://anginperubahan.blogspot.com

Gambar Yang Indah


Tiada kata yang mampu mengungkapkan kegembiraanku melihat gambar ini.

4.9.11

Melayu dan Bida'ah: Bagai Isi Dengan Kuku?

Tidak dinafikan, dunia Melayu dipenuhi Bidaah. Untuk menghapuskan atau mengelakkan hatta menyedarkan orang Islam spesis Melayu daripada terus dikuasai bidaah-bidaah itu semua, cukup cukup cukup sukar dan cukup cukup cukup mencabar. Sebagai contoh pada diri saya, anak perempuan saya diraikan majlis cukur jambulnya dengan menumpang kenduri ipar saya di Gemencheh, Negeri Sembilan. Pada mulanya, saya enggan kerana saya tahu majlis seumpama itu terlalu banyak bidaah nya dan telah berniat untuk melakukan aqiqah melalui program aqiqah di Kemboja. Untuk tidak melukakan hati mertua (saya yatim piatu), maka saya bersetuju melakukannya "ikut cara Melayu" di Gemencheh.

Pada pukul 6 petang, saya terlihat biras saya mengendong buah kelapa atas arahan makcik sebelah isteri saya. Saya terus melarang ia diguna dalam Majlis kerana khuatir menyamai amalan Hindu dan berdosa. Saya menerangkan pada makcik isteri saya tetapi dia melenting. Katanya "aku anak berderet siap bercucu, semua pakai kelapa...takde pun yang kafir."

Saya jawab" Ini anak saya Mak Lang, saya tak izinkan"..bunyi macam kurang ajar tetapi niat saya untuk berkeras sebenarnya.

Akhirnya, semua jemaah yang berzanji (inipun bidaah...adoii), keliru sebab dah biasa buang rambut bayi dalam kelapa. Atas dulang yang saya pegang takde kelapa. Syukur.





 posting berikutnya disalin dari : http://muslimjonid.tripod.com/bidah_frame_utama.htm

SETIAP BID’AH MENYESATKAN

    Bid’ah-Definasi menurut bahasa ialah "mencipta atau mengada-ngadakan sesuatu perkara yang tiada contoh sebelumnya". Ia juga boleh dipanggil sebagai "setiap amalan yang tiada contoh sebelumnya"

     Bid’ah-Definasi menurut syarak pula ialah "Mencipta (mengada-angadakan atau mereka-reka) sesuatu yang sama sekali tidak ada contohnya pada zaman Nabi SAW atau tiada dalilnya dari syarak". (Merangkumi mereka-reka, mencipta yang baru, mengubah, menambah dan menyembunyikan)

     Beragama Islam adalah mudah kerana ikut sahaja contoh yang dibawa oleh Nabi SAW. Agama lain seperti Kristian dan Yahudi sentiasa berubah-ubah kerana bijak pandai mereka sentiasa mengubah/meminda/menambah agama mereka agar sesuai dengan penghidupan zaman mereka. Orang Cina sembahyang dulu pakai lampu pelita sekarang pakai lampu lektrik, dulu pakai epal sebenar kini guna epal plastik.

Islam telah sempurna/lengkap dan telah dicontohkan melalui amalan Nabi SAW yang sesuai dengan firman ALLAH dalam  Al Maidah:5:3

" Hari ini aku sudah sempurnakan agama kamu".

Ayat ini telah turun ketika nabi berucap semasa haji widak.Islam telah sempurna membawa maksud bahawa Islam tidak boleh mereka-reka, mencipta yang baru, mengubah, menambah dan menyembunyikan.

Islam telah sempurna juga membawa maksud ikut sahaja tanpa ubah dan tambah dengan sesuatu yang tiada contoh.

Jika kita suka mengubah/ menambah/ menyorok dengan alasan perbuatan ini sudah baik, sudah pasti pada satu ketika nanti sembahyang yang dibuat oleh nabi SAW tidak lagi sama dengan sembahyang umat Islam zaman tersebut. Sebagai persoalan awal, pernahkah Nabi SAW mengucapkan "utsallifardhasubhi..." pada setiap kali Nabi SAW hendak sembahyang subuh? (carilah dalam mana-mana koleksi hadith sahih Nabi SAW kalau jumpa).

Imam Muhammad bin Idris Asy-Syafii (Iman Syafii) tidak pernah pun mengajarkan kepada pengikut agar membaca "utsallifardhasubhi..." setiap kali ingin bersembahyang. (Sila rujuk kitab induk Al Umm atau kitab lain karangan imam Shafii). Di sini kita boleh mengatakan bahawa amalan sembahyang yang dituntut oleh Nabi SAW kini telah diubah dan ditambah. Apa hukumnya kita melakukannya setiap kali kita bersembahyang?

Nabi telah menjangkakan akan timbul banyak bid'ah di zaman sekarang melalui satu hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad Abu Daud At Tarmizi yang maknanya:

"Aku berwasiat kepada kamu sekelian supaya bertakwa kepada Allah, mendengar dan taat sekalipun diperintah oleh hamba Habsyi. Sesungguhnya, sesiapa yang hidup selepas ini di antara kamu selepasku akan melihat perbalahan yang banyak, maka kembalilah kamu kepada sunnahku dan sunnah para khulafa ArRasyidin selepas peninggalanku, berpegang teguhlah dengannya, maka gigitlah dengan gigi geraham, kemudian berjaga-jaga dengan hal yang baru (bid'ah) sesungguhnya setiap ciptaan yang baru (dalam agama) itu adalah bid'ah dan setiap yang bid'ah adalah sesat."

 Hadith 1
Hadith riwayat Muslim pula menambah:

"Setiap yang diada-adakan itu bid'ah, setiap yang bid'ah itu sesat dan setiap yang sesat itu adalah ke dalam neraka".                                                                 
Hadith 2
Agama Islam hanya perlu ikut sahaja bukan cipta yang baru sesuai dengan hadith:

"Dari Ibnu Abbas baginda berkata: Hendaklah kamu takut (takwa) kepada Allah dan sentiasa istiqamah (sentiasa dalam ketaatan) , hendaklah kamu mengikut ( Al-Quran dan Sunnah) dan janganlah berbuat bid'ah".                                         

Hadith 3

Nabi sudah menjangkakan bahawa pada satu masa ramai manusia akan menganggap bahawa melakukan bid'ah itu adalah satu perbuatan yang mulia dan baik sesuai dengan hadith nabi:
"Setiap bid'ah itu sesat walaupun (semua) manusia telah berpendapat satu-satu bid'ah (yang mereka lakukan itu) hasanah (baik)".                                                  

Hadith 4

Imam Malik ra telah berkata:
"Sesiapa yang melakukan bid'ah di dalam Islam kemudian disangkanya baik, maka dia telah menganggap bahawa Muhammad telah mengkhianati alrisalah kerana jelas Allah berfirman (Hari ini Aku telah sempurnakan agama kamu dan Aku cukupkan nikmat kamu dan Aku hanya meredai Islam sebagai agamamu). Apa yang tidak dapat dianggap sebagai agama pada masa itu (masa Nabi SAW) maka pada hari ini ia juga tetap tidak boleh dianggap sebagai agama".
Orang kini mengatakan bahawa bid'ah terbahagi kepada dua iaitu bid'ah hasanah dan bid'ah dhalalah. Pemahaman konsep ini sepatutnya adalah seperti berikut:-

Bid'ah Dhalalah :
Ialah bid'ah yang menyesatkan iaitu bid'ah yang berkaitan ibadah atau urusan agama (syarak). Larangan bid'ah dalam agama ini jelas sesatnya.

Bid'ah hasanah :
Ialah bid'ah dalam urusan perkara-perkara yang berbentuk urusan keduniaan semata-mata. Usaha mereka cipta yang berupa kebendaan atau kemajuan yang berbentuk keduniaan yang diperlukan oleh manusia amat digalakkan oleh Islam selagi ciptaan baru tersebut tidak membahayakan atau memudharatkan manusia dan alam. Ini sesuai dengan hadith Nabi SAW:    Hadith Riwayat Muslim
"Kamu lebih tahu hal ehwal dunia kamu".                                          

Hadith 5

Dari hadith di atas jelas bahawa jikalau perkara yang berkaitan dengan keduniaan seperti bagaimana mengahwinkan benih bunga tamar (zaman Nabi), menaiki kapal terbang, mencipta bom moden dll, Nabi memang tiada kepakaran dan Nabi menyerahkan kepada kepakaran manusia tetapi jika bab agama Islam, manusia diseru ikutlah contoh yang telah dibawa oleh Nabi SAW.

 Marilah kita beramal secara yang diredhai Allah dan jangan sekali-kali menjadikan Islam seperti agama orang Yahudi dan Nasrani akibat dari perbuatan mereka melakukan penciptaan (Bid’ah) yang baru dalam ibadah mereka melalui keizinan dari pembesar atau ketua-ketua agama mereka yang tidak berdasarkan kitab samawi. Allah telah berfirman seperti berikut yang menempelak golongan Yahudi dan Nasrani ini:

Surah Al Kahfi 18:104;
"Dan mereka menyangka bahawa mereka telah melaksanakan perbuatan-perbuatan (Ibadah yang mereka cipta mengikut cara mereka sendiri) itu adalah baik"

Tatapilah makna hadith berikut yang diriwayatkan oleh Al Bukhari:

"Telah datang beberapa orang pengunjung kerumah isteri Nabi SAW untuk menanyakan tentang ibadah Nabi SAW. Apabila diceritakan kepada mereka maka mereka merasa   seolah-olah saling mempersoalkan (ibadah Nabi dengan ibadah mereka) dan mereka berkata sesama sendiri: Alangkah berbezanya kita dengan Nabi sedangkan baginda diampunkan Allah dosanya yang lalu dan yang kemudian. Salah seorang dari mereka berkata : Aku akan bersembahyang malam selama-lamanya: Aku akan tetap berpuasa tanpa henti : dan berkata pula yang lain : Aku akan tetap menjauhi perempuan selama-lamanya. Maka Rasulullah saw tiba dan terus bersabda : Adakah kamu yang mengatakan begitu dan begini ? Demi Allah sesungguhnya akulah yang paling takut dan paling takwa kepada Allah antara kamu semua, tetapi aku berpuasa dan berbuka, aku sembahyang dan aku tidur dan aku mengahwini perempuan. Oleh itu sesiapa sahaja yang tidak mengikut sunnahku, maka dia bukanlah dari golongan ku".                                                             
Hadith 6

Dari hadith diatas, Nabi telah memberikan peringatan keras bahawa membuat satu ibadah yang kelihatan amat baik (berlebih-lebihan melebihi Nabi) tetapi tidak mengikut contoh Nabi maka ia akan termasuk golongan orang kafir. Sedangkan nak bersembahyang melebihi Nabi pun Nabi tak redha.
Dengan ilmu yang baru diperolehi, marilah kita nilai adakah Nabi SAW pernah:
  • Meletakkan paku atau surah Yassin atau Quran disebelah anak yang baru lahir?
  • Bertawakkal (bertawassul) kepada orang yang sudah mati, sheikh, wali-wali atau terus kepada Nabi SAW ?
  • Berdoa dan berzikir dengan lantang (kuat) selepas sembahyang berjemaah ?
  • Kenduri arwah dan bertahlilan?
  • Bersanding sewaktu perkhawinan ?
  • Majlis tepung tawar ?
  • Menggantung tulisan Bismillah diatas pintu masuk kerumah ?
  • Menumpukan pembacaan surah Yassin semata-mata dimalam Jumaat ?
  • Dan banyak lagi perkara termasuk yang sensitif untuk dibincangkan
Sekiranya nak dipersoalkan adakah baik menggantung ayat Bismillah didalam rumah serta ukiran ayat Kursi dan ayat-ayat Quran lain, sudah tentu ramai orang akan mengatakan bahawa ia adalah suatu yang baik, indah dan Islamik. Sebagai orang Islam yang berpendidikan, sewajarnya sebelum kita membeli ayat-ayat tersebut yang mahal untuk digantung dirumah, kita selidik adakah Nabi saw melalui sunnahnya pernah menggantung sebarang ayat Allah dirumah beliau ?. Jikalau Nabi saw tidak pernah membuatnya kita umat akhir zaman ini tak perlu membuat satu kerja bid’ah ini!. Sekarang kita boleh lihat kesan kerosakan dari kerja bid’ah menggantung ayat Allah. Rumah orang Islam kini sudah menyamai orang Hindu yang menggantung gambar Tuhannya yang dikalungkan bunga diatas pintu masuk rumahnya. Orang Cina pula menggantung gambar tuhan mereka dan cermin juga diatas pintu masuk rumahnya untuk tujuan yang sama dengan orang Hindu. Orang Islam menggantung ayat diatas pintu masuk rumahnya dan apabila disoal tujuannya, jawapan yang diberikan tidak banyak bezanya dengan jawapan orang Hindu dan Cina iaitu untuk mendapatkan rahmat (orang cina memanggil ‘ong’), mengelakkan sial dan manjauhkan syaitan dan jin jahat. Dengan membuat kerja bid’ah yang dianggap baik dan Islamik iaitu dengan menggantungkan ayat Allah seperti "Bismillah......"serta ayat-ayat lain, akhirnya umat Islam masa kini telah terjerumus kepada kesesatan iaitu rosak akidah akibat membuat kerja khurafat yang menjadikan pengamalnya kesyrikan kerana menganggap ayat Allah tersebut bolah memberikan rahmat, menolak sial dan menjauhkan jin dan syaitan. Budaya ini berkembang biak lagi dengan banyak kedai orang Islam kini membelanjakan beribu-ibu ringgit untuk membeli ayat seribu dinnar serta ayat-ayat lain untuk digantung bagi memajukan perniagaan dan tujuan lainnya yang hanya beliau yang tahu. Sedarlah bahawa tangkal dan azimat adalah dosa yang amat besar disisi Islam. Definisi azimat ialah bahan yang terdapat tulisan (tulisan arab, melayu, rajah tertentu hatta tulisan dari al-quran ) diatas nya yang dianggap mempunyai sakti atau kuasa untuk memberi manfaat, keuntungan dan kebaikan atau melindungi diri dari sesuatu tujuan/maksud atau untuk mengelakkan musibah, bencana, penyakit dan kerugian.

Sebenarnya perkara-perkara bid’ah yang berkembang biak pada masa kini adalah disebabkan kelemahan umat Islam itu sendiri yang tidak mahu lagi mempelajari Quran dan Hadith lalu menyerahkan perkara ini bulat-bulat kepada ‘ulamak’. Ingatlah bahawa runtuh dan rosaknya Islam di Turki adalah di sebabkan perkara ini dimana ‘ulamak’ mereka menjualkan agama demi untuk membeli kemewahan hidup di dunia. Apabila ‘ulamak’ sudah boleh dibeli , pemerintah seperti Kamal Ataturk yang pro yahudi dan ahli Freemason pun mengubah dan menambah agama Islam sewenang-wenang. Perkara yang sama sedang berlaku di Malaysia sejak zaman Tunku Abd Rahman dan makin berkembang dewasa ini dan sesetengahnya sudah semakin popular seperti nasyid oleh orang perempuan. Apabila ‘ulamak’ mengatakan berzanji yang dikarang oleh Sheikh Ja’afar Al Berzanji itu baik maka orang ramai tanpa menyemak Quran dan Hadith terus menerima dan mengamalkanya. Tahukah anda semua bahawa kitab tersebut telah diharamkan di banyak negara ? Kita meminta pertolongan terus kepada Allah tetapi didalam kitab ini ia memohon terus kepada Nabi Muhammad saw yang telahpun wafat. Sedangkan Nabi sendiri pun sewaktu berdoa untuk pakciknya Abu Talib yang sedang nazak pun tidak dikabulkan oleh Allah. Inikan pula Nabi telah lama wafat, mengapa meminta tolong kepadanya ? Ramai orang lain pula memohon doa terus kepada wali-wali Allah yang telah lama wafat. Ini semua kerja bid’ah dan sudah tergolong pula dibawah kes syirik !

Agenda protokol Yahudi sudah jauh meresapi cara kehidupan kita seharian. Diantaranya perubatan, kewangan, makanan dan media massa. TV adalah media massa yang amat berpengaruh. Melalui TV kita melihat bahawa palang kayu salib dapat menghalau dan membunuh dracula. Pengaruh ini sudah amat meresapi jiwa kaum Islam dimana dalam mereka mencari pelindung dari gangguan syaitan, mereka menjadikan Quran dan surah Yassin sebagai azimat sehingga ada yang mengikat Quran kecil dibadan bila bergerak kemana-mana. Tak kurang ramai juga orang Islam masa kini menggantung ayat Kursi untuk menghalau jin dan syaitan. Terdapat juga kaum wanita yang meletakkan ayat Kursi didalam beg tangan mereka sebagai pelindung. Ada pula yang menjalankan upacara berlenggang perut apabila mencapai kehamilan 7 bulan dan memotong jambul pada bayi yang baru lahir lalu rambut tersebut dimasukkan kedalam air kelapa muda dan ini adalah menyerupai adat kaum Hindu (Islam melalui sunnah Nabi SAW menyarankan agar mencukur keseluruhan rambut bayi pada hari ketujuh). Bolehkah ini dilakukan oleh orang Islam ? Jika kita mengkaji dan mempelajari Quran dan Hadith pasti kita akan mengetahui bahawa ini adalah satu kerja bid’ah yang jelas membawa kesyirikan.

Apabila orang Islam hidup bercampur dengan bangsa lain seperti India, Cina dan Nasrani (Orang Kristian) kita akan terdedah dengan budaya hidup kaum-kaum tersebut. Lama kelamaan kini ramai orang Islam tidak tahu membezakan cara hidup Islam dengan kafir disebabkan mereka mengikut ‘ulamak’ menjualbelikan agama secara membabi buta tanpa merujuk Quran dan Hadith. Sebagai contohnya, orang cina bila berkabong mengepilkan kain dengan warna-warna tertentu pada lengan bajunya sebagai tanda berkabong. Orang Islam mengikutnya dengan mengubah cara sahaja iaitu melilit kain putih dan hitam pada songkok. Begitu juga apabila melihat binaan batu istimewa pada jirat cina jauh lebih cantik dari kubur Islam yang sepatutnya tidak boleh di adakan binaan di atasnya maka kini kelihatan kubur Islam semakin cantik berhias dengan bangunan batu yang berukir indah, adakah ini dibenarkan didalam Islam??. Kini kedua-dua jirat cina dan kubur Islam mempunyai persamaan iaitu ada bangunan batu diatasnya cuma yang membezakan diantaranya adalah senibinanya sahaja. Bagaimana pula persoalan menjirus air di perkuburan serta membawa bunga dikubur orang Islam ? Ia sudah menyamai cara orang Nasrani.

Apabila menyambut hari raya pula, orang Melayu tidak ketinggalan bermain mercun kerana terpengaruh dengan budaya orang cina. Orang cina memberi ang pau orang Islam pun beri duit raya. Adakah ini mengikut sunnah Nabi SAW?? Nabi menggalakkan kalau kita bersedekah, berilah kepada asnafnya seperti anak yatim, fakir miskin dan mualaf. Kini apabila hari raya telah wujud satu sindrom iaitu tutup pintu gate kerana mengelakkan kanak-kanak berhari raya mencari duit raya. Ia sudah jauh terpesong dari kehendak sebenar Islam menyambut hari raya disebabkan budaya ikut-ikutan dari budaya kaum kafir dan ini dinamakan bid’ah dan ia tetap salah walau orang ramai menganggap perbuatan ini cantik sesuai dengan hadith 4 diatas. Untuk memeriahkan lagi sambutan hari raya pula kini dibuat kunjungan marhaban dari rumah kerumah dengan membaca berzanji. (Berzanji telah saya kupas sedikit diatas). Kitab ini banyak memesong akidah dan mengandungi cerita-cerita yang sama sekali bercanggah dengan Quran dan hadith seperti fahaman NUR Muhamand yang menjadikan leluhur (salasilah nenek moyang hingga ibu bapa Nabi SAW) orang yang mulia kerana mengalirnya NUR tersebut dalam diri leluhur Nabi SAW. Bagaimana kitab berzanji boleh mengatakan leluhur Nabi adalah orang yang mulia sedangkan Nabi sendiri telah mengatakan bahawa ibunya sendiri iaitu Siti Aminah adalah penghuni neraka kerana beliau adalah orang kafir Quraish yang masih belum memeluk Islam. Jikalau kita terus menganggap kerja bid’ah ini adalah suatu yang baik, suatu masa nanti Nabi Muhammad SAW bukan setakat ada panggilan Sayyidina Maulana Akram penolong dan pelindungku dalam perkara-perkara penting Muhammad SAW seperti yang digunakan didalam kitab berzanji tetapi orang Malaysia tahun 2020 mungkin akan memanggil Nabi SAW dengan panggilan Dato’ Sri Sayyidina Wamaulana Alakram Muhammad bin Abdullah AMN, PJK, JKR, EPU, UPE,… Sanggupkah Nabi kita dipanggil dengan panggilan tersebut sedangkan kini kita tidak mengambil sebarang tindakan pun diatas penambahan sayyidina dan maulana di awal nama Nabi SAW?????

Sebagai kesimpulan, apabila kita membuat sesuatu perkara, persoalan yang perlu di soal kepada diri kita sendiri ialah "Perkara yang akan dilakukan ini perkara agama atau keduniaan ?" sekiranya perkara keduniaan asalkan tidak membahayakan manusia dan alam persekitaran, ia boleh dilakukan sekiranya tidak melanggar hukum Allah, tetapi jika perkara yang dilakukan tersebut adalah perkara yang berkaitan dengan agama, cuba selidik samaada perkara ini ada contoh dari Nabi SAW atau tidak. Jika ada contohnya buatlah dan sekiranya tidak ada contoh maka perkara in adalah bid’ah. Ingat! bahawa setiap yang diadakan-adakan itu bid’ah, setiap yang bid’ah itu sesat dan setiap yang sesat itu adalah kedalam neraka !!