Petikan Salafi

"Demi Allah, kita berperang bukan berdasarkan bilangan, kekuatan atau Jumlah, kita berperang untuk memuliakan Agama yang telah dimuliakan Allah ini" Abdullah Ibn Rawahah r.a.


"Demi Allah! Debu yang berada di hidung kuda para sahabat nabi s.a.w yang berjuang bersama Nabi s.a.w lebih mulia dari kebanyakan sultan atau raja yang ada dalam dunia ini." Dr. Asri

"Demi Allah! Aku tolak Syiah; bukan dengan tangan tetapi dengan kaki" Harimau Menaip.



Ahlussunah Wal Jama'ah

Dari Ibnu Umar ra berkata: Rasulullah saw memegang pundakku dan bersabda, “Jadilah engkau di dunia ini seperti orang asing atau penyeberang jalan.” Ibnu Umar ra berkata, “Jika kamu berada di petang hari, jangan menunggu pagi hari, dan jika engkau di pagi hari janganlah menunggu petang, manfaatkanlah masa sihat. Sebelum datang masa sakitmu dan saat hidupmu sebelum datang kematianmu.” (HR. Bukhari)

“Sesungguhnya bermula datangnya Islam dianggap ghurabaa(dagang/asing) dan akan datang kembali ghurabaa(dagang/asing) maka berbahagialah orang-orang asing itu. Para sahabat bertanya kepada Rasulullah Saw, “Ya Rasulullah, apa yang dimaksud orang asing itu?” Lalu Rasulullah menjawab, “Orang yang melakukan kebaikan-kebaikan di saat orang-orang melakukan kerosakan.” (HR. Muslim)

Dan dalam riwayat lain, "Sesungguhnya baginda ditanya perihal orang-orang yang asing itu, lalu baginda menjawab, "Iaitu orang-orang yang menghidupkan-hidupkan apa yang telah dimatikan manusia dari sunnahku" (HR Muslim, Ibnu Majah, dan at-Thabrani)

Dalam riwayat lain dari Ibnu Wahbin, "Baginda saw. bersabda, "Kebahagiaanlah bagi orang-orang yang asing, iaitu mereka yang berpegang teguh pada kitab Allah ketika ditinggalkan oleh orang banyak dan mengerjakan sunnah ketika dipadamkan oleh orang banyak"

Pemuda-Pemudi Harimau

31.12.11

Ceramah Terbaik Dari Isa Samad

Aku bukan penyokong tegar Tan Sri Isa tetapi aku berasal dari Port Dickson dan berada dalam Parlimen Telok Kemang. Sebagai anak Port Dickson, aku akui bahawa pidato Tan Sri memang lain macam. Kita layan video di bawah:


28.12.11

Orang Gomen

Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LPNT) bagi Presiden CUEPACS hanya layak diberi 12%. Beliau cukup tidak trampil dari segi memberikan persepsi baik kepada penjawat awam yang umum sudah tahu amat tidak cekap dan memualkan.

Mesyuarat sambil kunyah kuih lapis, menjual produk keluaran sendiri di tempat kerja, tidak faham prosedur dan tanggungjawab asasi jabatan sendiri, lembab, waktu mengeteh berjam - jam, masuk kerja lambat, balik awal, tak masuk kerja langsung tapi tak kena buang, makan suap: adalah antara persepsi yang terpahat di kepala otak umum.

Ini antara peristiwa peribadi yang aku alami (yang larat aku tulis) dengan orang gomen sepanjang aku hidup:

  1. Aku telah masukkan data lesen dan GDL kedalam MYKAD, tetapi diminta bawa lesen ke JPJ. Aku jawab "akak checklah dalam Mykad saya tu". Mereka jawab " Eiihh..tak boleh cik..kena bawak lesen. Kami tak boleh check kat Mykad je". Aku terfikir, takde pekdah rupanya Mykad ni. Lokasi: JPJ Seremban.
  2. "Abang, saya nak tukar alamt mengundi' kata aku. "Jap ehh..pegawai minum" kata kerani sambil mengadap komputer. Aku intai, dan aku nampak dia tengah main solitaire. sejam setengah kemudia. pegawai dia masuk dan kata "jap ye cik.". Entah berapa kali kejap pun aku tak tau. Lokasi: SPR Wisma Persekutuan Seremban.
  3. Ada hamba Allah, kerja MPS (Majlis Perbandaran Seremban). Keluar kerja pukul 7.45am. Jam 8.30 am, balik rumah. Pukul 2.00 pm pergi kerja balik. Umur? Dah nak pencen dah. Lokasi: Seremban.
  4. Dulu sewaktu JBANS (sekarang SAINS), kakak aku buat laporan air kecik. Diorang mintak duit untuk repair. Sampai RM700. Aku suruh akak aku tanya lagi kat kaunter JBANS. Kerani tu kata bukan tanggungjawab dia. Kena melalui Senggaraan. Aku buat laporan melalui email, aku bagi Pengarah, dan cc ke Menteri Besar. Esok diorang tukar meter dan lusa korek jalan untuk tukar paip. PERCUMA!!! Lokasi: Port Dickson.
  5. Aku sampai JKKP seremban untuk pembaharuan lesen lif bangunan. Sampai pukul 8.30 am. Kerasni pergi minum. Aku mengeluh tetapi masih bersabar. Tunggu punya tunggu, pukul 10.45 am baru barua tu masuk. Aku buat surat aduan dengan mengisi Borang Kepuasan Pelanggan. Entah apa berlaku selepas itu. Tahun depan, aku tengok minah tu kerja gak lagi. Siap buat perangai sama gak cuma dia balik minum awal sikit. Lokasi: Wisma Persekutuan , Seremban.
  6. Aku kena saman parking. Pergi MBMB (Melaka) untuk bayar. Duit tunai takde jadi aku bayar pakai cheque. Minah kerani tu kata tak boleh. Aku jumpa pegawai dia. Pegawai dia kata boleh plak. Rugi aku 3 jam kat situ. Lokasi : MBMB, Melaka.
  7. Aku pergi pejabat tanah Seremban 2. Nak bayar cukai bangunan yang ada Strata Title. Aku tanya Meja Pertanyaan, dia kata "Encik ambil nom,bor dan tunggu untuk pembayaran". 45 minit tunggu. Akhirnya nombor aku dipanggil. Kerani tu kata "Bukan kat sini Encik, ni kena buat kat Wisma Negeri, Seremban. Fuhh..berangin kepala aku. Lokasi : Bangunan Kerajaan, Seremban 2.
  8. Aku draf repot polis. Pergi balai. Pegawai tu menaip pakai satu jari. Aku tengok ejaan pun salah padahal aku dah bagi draf dah. Aku offer untuk taipkan untuk dia. Dia terus bagi aku komputer. Aku taip seorang diri sambil dia pergi hisap rokok kat tingkap. Lokasi: Balai Polis Gemencheh.
Banyak lagi tapi tak larat nak taip. Namun ada juga yang bagus dan cekap seperti JPN Senawang, KWSP, MOF Putrajaya dan lain-lain.

Lepas tu, aku baca blog Pilihan-Anda. Mendidih darah aku. Bengong la Omar Osman ni. Patutlah orang gomen kerja macam haram jadah (maaf lah ye). Presiden CUEPACS yang menggalakkan rupanya.

PUTRAJAYA, 27 Dis (Bernama) -- Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) bersetuju melaksanakan beberapa pindaan segera untuk menambah baik Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Presiden CUEPACS Datuk Omar Osman berkata JPA bersetuju membuat pindaan segera dalam taklimat dan rundingan lebih empat jam yang turut dihadiri Ketua Pengarah JPA Tan Sri Abu Bakar Abdullah.


Beliau berkata antara pindaan itu ialah markah Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT) dikurangkan daripada 75 peratus kepada 65 peratus untuk kenaikan gaji.


Selain itu, markah 'Exit Policy' turut dikurangkan daripada 70 peratus kepada 60 peratus, dan tempohnya dilanjutkan daripada enam bulan kepada 12 bulan. BERNAMA

24.12.11

Zakat: Untuk Kegunaan Kecemasan Pak Menteri?

يَوْمَ الْقِيَامَةِ خُمُوشٌ أَوْ خُدُوشٌ أَوْ كُدُوحٌ فِي وَجْهِهِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْغِنَى قَالَ خَمْسُونَ دِرْهَمًا أَوْ قِيمَتُهَا مِنْ الذَّهَبِ
Maksudnya: Diriwayatkan daripada Abdullah r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang meminta-minta sedekah sedangkan dia kaya yakni padanya apa yang mencukupinya, maka pada hari Qiamat kelak akan menimpa mukanya kesan luka, calar dan kesan gigitan. Lalu dia bertanya kepada Rasulullah: Wahai Rasulullah! Apakah maksud kaya? Jawab baginda: Lima puluh dirham atau nilaiannya daripada emas[1].
Al-Sahanfuri di dalam menghuraikan hadis ini menyatakan bahawa mereka yang kaya adalah haram meminta sedekah atau zakat. Maksud kaya ialah mereka yang memiliki harta untuk makan dan minum serta keperluan asasi dalam setiap waktu atau kebanyakan waktu[2].

[1] Abu Daud Sulaiman bin Al-Asy ‘ath (M275H), Sunan Abi Daud, Maktabah Al-Ma ‘aarif, Al-Riyadh, Kitab Al-Zakah, hlm 282.
[2] Khalil Ahmad Al-Sahanfuri (M1346H), Bazlu Al-majhud Fi Hall Abi Daud, Dar Al-Kutub Al-‘Ilmiyyah, Beirut, jilid 8, hlm 153-154.

-------------------
Aku mulakan penulisan dengan petikan Hadith dari blog Zuridan. Mungkin ia tidak tepat untuk aku jadikan hujah kepada tajuk aku di atas, namun sekurang-kurangnya kita mengetahui bahawa Sang Kaya mempunyai kekangan dalam isu zakat.

Berita yang tidak sedap aku dengar adalah apabila ada Pak Menteri yang dengan amat mudah menggunakan wang zakat sebagai penggunaan ketika beliau terlibat dalam kes qazaf DSAI.

Apa sahaja alasan kalian bagi mempertahankan Pak Menteri ini, kepala otak dan akal milik Allah Azza Wa Jalla ini tidak mampu menerimanya.

Bagaimana aku mahu menerima jika ramai asnaf yang sukar dibantu dengan wang zakat? Bagaimana aku mahu terima jika pemurtadan yang berleluasa khabarnya berpunca dari kegagalan mereka dibantu oleh Pusat zakat? Bagaimana aku mahu terima jika proses permohonannya amat rumit namun tidak bagi Sang Kaya?

Jika kalian kata BOLEH dan menghalalkan tindakan Pak Menteri, maka bolehlah aku pinjam duit zakat untuk berniaga dan akan pulangkan apabila sudah untung?

Ini adalah penyelewengan yang nyata!

Sejak sekian lama saya dan beberapa orang lain menyebut tentang adanya perkara yang tidak kena dalam pengurusan harta dan kewangan badan-badan agama di negara ini. Ya, itu telah mengundang rasa tidak puas sesetengah pihak. Namun, kita terpaksa nyatakan. Apa tidaknya, berbilion wang zakat dan selainnya diperuntukkan untuk umat Islam, tetapi keadaan yang kita lihat terus menyayat hati, sehingga ada keluarga yang terpaksa hidup di bawah jambatan di KL seperti yang dilaporkan media baru-baru ini (Hidup Bawah Jambatan) . Ke mana pergi segala peruntukan ini. Kita kehairanan, wang zakat ratusan juta, namun si miskin terus menderita. Dapatan zakat berlipat-lipat, si miskin terus merempat. ‘Hantu’ manakah yang mencuri atau menipu wang zakat kita, sehingga yang berhak tidak memperolehinya? Tangan-tangan siapakah gerangan? Jembalang di hutan, atau lebai berserban? yang menggunakan nama syaitan, atau yang menggunakan nama Tuhan? Akhirnya wang umat Islam ketirisan dan kecurian.(Minda Tajdid)

Apa yang kita perlu lakukan?  Pertama, kita perlu tidak meredhai tindakan Pak Menteri tersebut. Kedua, adalah TUKAR. Samada TUKAR KERAJAAN ATAU TUKAR MENTERI ATAU TUKAR PROSEDUR ATAU TUKAR SISTEM; ITU TERPULANG KEPADA AKAL TUAN-TUAN. 

Yang pastinya, ada yang perlu ditukar dan diubah.

pautan isu penyelewangan wang zakat dan dokumen dari Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Negara: klik sini.



22.12.11

Bersabarlah Tuan Ronasina. Usah Bersedih.

Sekalung takziah buat blogger Ronasina a.k.a. Kulupsakah.

Aku pernah membaca sebuah kisah namun aku tidak menyiarkannya kerana meragui darjat hadith tersebut. Jika sesiapa dapat memastikannya maklumkan padaku.

Tuan Ronasina, kisah dibawah lah yang aku maksudkan. Baca dan hadam betul-betul. Kau insan terpilih bro. Kau dan isteri cukup tabah.

Bertolak dari keimanan inilah, Junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W memberitahu bahawa seseorang yang kematian anaknya, lalu dia bersabar dan mengucap istirja’ ( berkata ‘Inna lillahi wa inna ilaihi roji’un’ ), Allah akan membina baginya sebuah rumah di dalam syurga namanya Baitul Hamdi (Rumah kepujian ). Nabi bersaabda yang bererti: (Apabila mati seorang anak hamba itu, Allah bertanya kepada MalaikatNya, “ Apakah kamu telah mencabut nyawa anak hambaKu ? “, lalu mereka menjawab “ Ya”. Allah berkata lagi “ Apakah kamu mengambil nyawa buah hatinya ?” mereka menjawab “ Ya “. Lalu Allah bertanya kepada MalaikatNya lagi “Apakah yang hambaKu kata ?”Jawab Malaikat “ Dia memuji engkau (mengucapkan Alhamdulillah) dan mengucapkan Inna Lillah Wa Inna Ilaihi Roji’un. Lalu Allah berkata “ Binalah bagi hambaKu ini sebuah rumah di dalam Syurga dan kamu namakannya Baitul Hamdi.”

Hasil dari kesabarannya juga ialah jalan ke Syurga dan hijab dari api neraka. Sabda Nabi S.A.W yang bererti: ( Tidaklah ada dari kamu seorang perempuan yang mati tiga orang anaknya, melainkan anak-anaknya itu menjadi hijab baginya ( bagi perempuan itu ) dari Api Neraka. Seorang perempuan telah bertanya “ sekiranya dua orang ?” sabda Rasulullah S.A.W “ walaupun 2 orang.”

Sabda Nabi S.A.W yang bererti “ Tidaklah ada dari dua orang muslim ( sepasang suami isteri ) yang kematian tiga anaknya yang belum sampai umurnya melainkan dibawa anak-anak itu pada Hari Kiamat sehingga ke pintu Syurga, lalu dikatakan kepada mereka.. masuklah kamu semua ke dalam Syurga. Mereka menjawab “ ( kami tidak akan masuk ) sehingga ibubapa kami masuk”. Lalu dikatakan kepada anak-anak itu “ masuklah kamu semua dan juga ibubapa kamu.”
dari SINI.

Wallahua'lam.

Asabiyah, Dr. Asri dan Fathul Bari

Sebenarnya, aku sudah loya dengan tindakan ala- gangster dari pihak UMNO. Bukan aku tak kenal kebanyakan orang kuat UMNO di tempat aku kerana keluarga aku memang boleh digelar "UMNO totok" atau "UMNO tegar". Aku kenal perangai mereka (di cawangan) yang malamnya kepit betina dan di mesyuarat cawangan cerita bab kedaulatan Islam. Manusia yang tak loya dengan puak sebegini memang bukan manusia. Oleh sebab itu aku tak sokong UMNO 100%.

Aku juga tak tergamak nak sokong PAS 100% kerana aku nampak ada fahaman Syiah dan apabila Mat sabu "naik", lagilah aku menjauhkan diri. Melainkan PAS menolak Mat sabu kerana ke"Syiah"annya atau pun Mat Sabu bersumpah bukan Syiah (walaupun aku tahu dia boleh bertaqiyyah), selagi itu pendirian aku sebegitu.

PKR pula terlampau sekular. Bab "keadilan" yang diperjuangkan mereka, memang aku tabik, bab menentang kemungkaran dengan hujah memang aku respect, namun bila masuk bab Islam, aku nampak mereka agak sekular. Selagi tiada hujah yang boleh membuktikan mereka tidak sekular, aku biarkan persepsi aku begitu. sokongan aku juga tidak sampai 100% pada mereka.

DAP? Dah habis parti kat Malaysia pun aku takkan masuk DAP. Pangkah DAP? Bab itu rahsia.

Oppss..lupa lak. Parti KITA. Ia agak bagus tetapi ia tidak mempunyai kekuatan. Oleh itu, aku simpan komen aku terhadap mereka.

Isu Video Arman

Arman cuma terikut-ikut apa yang Pemuda UMNO biasa buat. Budak Arman ni, kalau ajak one-by-one memang kecut perut dia. Gaduh panggil geng mungkin dia berani. Video dia yang ada adegan berkahak tu, memang membuat mata aku berbulu. Dulu, aku tak kisah kalau dia nak ludah Namewee, tapi kalau nak ludah Mahasiswa tu, aku tak berapa nak suka.

Menteri Pengajian Tinggi ada menyebut, apa sahaja yang Mahasiswa buat diluar kampus termasuk berpolitik, itu tidak menjadi hal. Asalkan mengekalkan suasana neutral dalam kampus, ia masih dibenarkan.

Oleh itu, Arman ni apahal? Dan, jika UPSI mengambil tindakan terhadap budak Adam tu, itu nyata melanggar amanat Menteri Pengajian Tinggi.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi juga wajar disanjung kerana menaikkan persepsi rakyat terhadap kerajaan. Parpukari nak hentam dia atau apa ke, itu masalah Parpukari la. Parpukari pun mana pernah masuk Universiti. Maafkan sahaja lah dia.

Terbaik hari ni, disalin dari blog Milo Suam, adalah tweet Dr. Asri. Bagi aku adalah tweet yang jujur dan ikhlas. Tertunggu juga aku kenyataan dari Fathul Bari.





Fathul Bari dan Asabiyah

Fathul Bari menulis di kolum Mingguan Malaysia dan berjaya meyakinkan khalayak bahawa menjadi ahli UMNO adalah tidak Asabiyah.

Namun tertanya juga aku, adakah dengan menyorok kebenaran dan membelakangkan keadilan dalam isu Shahrizat, Adam UPSI dan barang kemas Rosmah Mansur masih membuatkan ahli itu tidak Asabiyah?

Jika parti tidak Asabiyah, jika ahli tidak Asabiyah; adakah blogger yang berat sebelah itu tidak boleh dikategori dalam Asabiyah?

"Seorang lelaki (ayah perempuan yang meriwayatkan hadis) bertanya: 'Wahai Rasulullah, adakah dianggap asabiyah puak orang yang sayang kepada kaum bangsanya?' Jawab baginda S.A.W : 'Tidak, tetapi asabiyah ialah apabila seorang itu menolong bangsanya kepada kezaliman". (Hadis Riwayat  Abu Daud, Ibn Majah dan sebagainya)

Imam Al-Munawi ketika mensyarahkan perkataan asabiyah lalu berkata: “Iaitu membantu kezaliman…” (rujuk Aun Al-Ma’bud)

Zalim bermaksud tidak meletakkan sesuatu/ perkara pada tempatnya.

Jika Pakatan Rakyat diam dan membisu terhadap isu terbaru Nga Kor Ming, maka mereka juga zalim.

Wallahua'lam.

Nota kaki: atas alasan itu, tidak berpihak adalah jalan terbaik. 


20.12.11

Video Arman Kena Bodoh Dengan Bebudak

Arman, lu boleh lupakan niat nak jadi panglima dalam Pemuda UMNO. Video lu dah kena bodoh. Gua lagi suka tengok budak Myspace punya video dari lu. Kreatif.


19.12.11

Parpukari dan papagomo adalah blogger Pakatan Rakyat?

Di akhir penulisan, akan aku terangkan mengapa tajuknya begitu.

Dari perspektif aku, Nga Kor Ming sudah masuk jerat. Syarikat dimana isterinya menjadi Pengarah telah dilantik menjadi penjahit Lounge Suit walaupun dalam Keputusan Tender, harga mereka paling mahal.(rujuk Cucu Tok Selampit). Bagi aku, jika harga tawaran tender syarikat tersebut paling murah atau kedua termurah, ia bukannya hal besar.

Perkara ini bukan baru di dalam pekung PBT. Seperti di NS, ada Majlis Daerahnya pernah melantik kontraktor dari SELANGOR (dan mengabaikan kontraktor Negeri Sembilan) walaupun harga mereka antara yang paling mahal. Secara purata, kontraktor NS menawarkan harga +-178-188k bagi kerja di Lampu Jalan  namun kontraktor Selangor tersebut memenangi sebutharga dengan harga +-194k. Mengapa ia tidak pernah dipertikaikan? Aku ada beberapa kes yang boleh menjadi rujukan namun aku memilih untuk tidak berlebihan dalam hal ini. Bagi aku, terdapat tangan-tangan ghaib yang memainkan peranan sebagi tok dalang. Siapa? Aku tidak tahu.

Aku secara peribadi menyelar apa jua penyelewengan dari mana-mana individu yang memegang kuasa.

Jika Shahrizat Jalil diminta letak jawatan kerana syarikat suaminya, mengapa tidak pada Nga Kor Ming?

Jika blogger Pakatan Rakyat tidak menyelar atau mendesak Nga Kor Ming meletak jawatan, maka mereka sama dengan Papagomo dan Parpukari yang menjadi penyokong kuat UMNO tidak kira betul atau salah. Mengelirukan bukan? Blogger pro-UMNO dan pro-PR memang sama dari segi mempertahankan pemimpin masing-masing namun amatlah malang jika mereka juga SAMA dalam menutup kebathilan dan kezaliman.

Dan, jika perkembangannya begitu, rakyat sudah boleh mulai khuatir kerana tiada perbezaannya antara BN dan Pakatan Rakyat. Akhirnya, hendak undi siapa?

Wallahua'lam.


15.12.11

Oley: Terbaik dari PAS

Penerangan Tentang Hukum Hudud...terbaik dari Parti Islam Semalaysia. Tak payah bertegang leher macam Kamal Saidin.

Kepada Puan Enot, sila tengok video ni 100 kali.

Tidak macam video Sembang Rakyat yang terlalu memualkan. Semoga mereka bertaubat.


Pemuda dan Wanita UMNO Paling Gagal Dalam Sejarah UMNO

Rafizi Ramli, pengarah strategi PKR telah menerima jawapan bertulis rasmi daripada Pemuda Umno untuk cabarab debat mengenai skandal RM250 juta Shahrizat – NFC setelah hanya 3 minggu selepas mengaku kalah.

Yang paling teruk, Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin telah membuat keputusan untuk menarik diri dengan memberi alasan bahawa beliau ada tuntutan lain pada hari yang telah dijadualkan itu, iaitu pada 12 Disember.


Hanya selepas memikirkan secara dalam, pengkritik telah berpendapat bahawa Khairy mungkin telah membuat perkiraan bahawa pendebatan tersebut tidak akan membawa kemenangan kepada beliau dan juga ia mungkin boleh membongkar banyak lagi kesalahan yang dilakukan dalam Umno. 

(Sumber : http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2011/12/kehidupan-selepas-nfc-masa-depan-yang.html)

Komen aku: Entah apa yang KJ takutkan untuk berdebat dengan Rafizi. Jika isu NFC adalah fitnah, aku amat pasti KJ akan menghantar "bala tentera"nya yang lain untuk menggantikan beliau. Kesimpulan mudah bagi tindakan Khairy Jamaluddin itu hanya ada 2:
1. Beliau tidak ada fakta yang boleh membantu untuk kemenangan beliau dari segi hujah dan pembuktian fakta.
atau
2. Beliau sahaja yang bijak untuk berdebat dan menganggap barisan EXCO Pemuda UMNO Malaysia yang lain adalah bodoh dan tidak layak untuk berdebat ataupun spin fakta.

Beliau mengambil ikhtibar atas kebodohan hujah-hujah Lokman Adam suatu ketika dahulu. 

Bagi aku, kebenaran hanya tertegak dengan hujah. Selagi ia tanpa hujah yang kukuh, maka sebarang kenyataan wajar ditolak. Tidak pernah pula aku melihat Pemuda atau Wanita UMNO mutakhir menegakkan kebenaran dengan hujah. Ada segelintir yang bagus umpama Dr. Novandri dan Kamrulzaman Kamdias didalam blognya yang menangkis hujah Pakatan Rakyat dengan hujah. Kalau nak tunggu datang dari Exco Mutakhir, kirim salam lah!

Nak cerita hal Wanita UMNO? Mana ada cerita. Dengar sahaja hujah dan usul mereka dalam PAU yang lepas, nothing, poci, yilek!

Jika Keluarga Shahrizat bersalah, maka hukum sajalah. Duit itu bukan duit mak bapak dia pun.

Umpama aku ketika kecil, sudah tentu makan kepala tali pinggang abah aku kalau duit yang dia suruh beli buku, aku gunakan untuk beli air Milo. Walaupun aku berhujah yang Milo memberi tenaga, namun hakikatnya aku adalah orang yang melanggar amanah.

Bagaimana pula orang yang "rapat" dan dan hanya mendiamkan diri apabila temannya melanggar amanah; dibiarkan menjadi pemimpin? Hal ini, aku merujuk pada Shahrizat Jalil.

Dan, bagaimana pula orang yang bermati-matian mempertahankan orang yang melanggar amanah, boleh dikatakan calon boleh menang? Aku merujuk kepada KJ dalam kenyataan ini.

Bukankah melanggar amanah itu ciri-ciri Munafikun?

Wallahua'lam.

Semoga Tun Mahathir Bertaubat


Pentingnya Sunnah Nabi Muhammad Saw

Sumber: blog Kereta Buruk 21

HHRS 2.0 - Dari Anas bin Malik ra. katanya, Rasulullah SAW telah berkata kepadaku: 'Hai anakku! Jika engkau mampu tidak menyimpan dendam kepada orang lain sejak dari pagi sampai ke petang mu, hendaklah engkau kekalkan kelakuan itu. Kemudian beliau menyambung pula: Hai anakku! Itulah perjalananku (sunnahku), dan barangsiapa yang menyukai sunnahku, maka dia telah menyukaiku, dan barangsiapa yang menyukaiku, dia akan berada denganku di dalam syurga! '(Riwayat Tarmidzi)

Dari Ibnu Abbas ra. bahawa Nabi SAW yang berkata: "Sesiapa yang berpegang dengan sunnahku, ketika merata kerosakan pada ummatku, maka baginya pahala seratus orang yang mati syahid". (Riwayat Baihaqi) Dalam riwayat Thabarani dari Abu Hurairah ra. ada sedikit perbezaan, iaitu katanya: Baginya pahala orang yang mati syahid. (At-Targhib Wat-Tarhib 1: 44)

Thabarani dan Abu Nu'aim telah mengeluarkan sebuah Hadis marfuk yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra. bahawa Nabi SAW telah bersabda: Orang yang berpegang kepada sunnahku dalam zaman kerosakan ummatku akan mendapat pahala orang yang mati syahid. Hakim pula meriwayatkan dari Abu Hurairah ra. juga bahawa Nabi SAW telah berkata: Orang yang berpegang kepada sunnahku dalam masa perselisihan diantara ummatku adalah seperti orang yang menggenggam bara api. (Kanzul Ummal 1: 47)
KLIK UNTUK TABUNG BLOG INI
Nuffnang Ads

Dan Muslim pula meriwayatkan dari Anas ra. dari Rasulullah SAW katanya: Orang yang tidak suka kepada sunnahku, bukanlah dia dari golonganku! Demikian pula yang dikeluarkan oleh Ibnu Asakir dari Ibnu Umar ra. cuma ada tambahan di permulaannya berbunyi: Barangsiapa yang berpegang kepada sunnahku, maka dia dari golonganku.

Kemudian Daraquthni pula mengeluarkan sebuah Hadis dari Siti Aisyah ra dari Nabi SAW katanya: Sesiapa yang berpegang kepada sunnahku akan memasuki syurga.

Dan dikeluarkan oleh As-Sajzi dari Anas ra. dari Nabi SAW katanya: Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku, maka dia telah mengasihiku, dan siapa yang mengasihiku dia akan memasuki syurga bersama-sama aku. Diterjemah dari fiqhislam/ al-hasanah


NOTE: Baca pada bahagian yang di bulatkan di bawah




3.12.11

Blogger Tidak Waras.

Aku cukup meluat dengan blogger yang mengubah "takbir" kepada "take beer". Biarpun bagi mereka ia adalah lucu dan mampu memperlekehkan musuh politik mereka, namun aku tetap menentang dan tidak bersetuju "unsur- unsur" yang nilainya tinggi dalam Agama Islam digunakan secara murah dan memualkan. Bagi aku, ia bagai budak kindergarten yang ejek kawan mereka kerana nama bapak mereka lucu. Ini blogger bangsat.

Blogger paling membakar jantung yang baru saja aku baca postingnya adalah blogger bagi blog "Darul Ehsan Today". Beliau mahu mengaibkan musuh politiknya dengan menyiarkan gambar seorang tokoh politik tertinggi PAS dengan seorang perempuan. Yang kurang ajarnya, blogger berkenaan melabelkan tokoh tersebut sebagai "Nabi". Nauzubillah.

Aku cukup faham bahawa dari mana datngnya sindiran tersebut dan ia merujuk satu video ceramah lelaki berserban bersuara halus/nyaring dimana lelaki tersebut cuba mengangkat taraf tokoh PAS dan menyamakan ia dengan riwayat Nabi Muhammad SAW. Aku setuju jika dikatakan penceramah itu agak melampau.

Namun, adalah tidak beretika dan cukup memudaratkan Islam jika ada penulis yang menulis "pengiktirafan" kenabian TANPA SEBARANG NOTA KAKI, RUJUKAN, PAUTAN ATAU SEBARANG NOTA YANG BOLEH MEMBUATKAN PEMBACA FAHAM TENTANG MAKSUD YANG INGIN DISAMPAIKAN SECARA JELAS.

Dan pada aku, tanpa "pengiktirafan" kenabian tersebut, penulisan itu boleh juga "memanggil" audience; cuma yang perlu adalah OTAK DAN AKAL. Itupun jika rating yang digilakan blogger darul Ehsan Today.

Dibawah adalah tulisan blogger gila tersebut. Ptuihh! Menulis untuk "Agama, Bangsa Tanahair" konon. Nak muntah aku.


Nabi Nik Aziz Main Gesel-Gesel....


Nabi nik aziz main gesel-gesel dengan bini orang, hebat penangan iklan ubat kuat dalam harakah, sampaikan bini orang pun jadi mangsa....