Gambar Kemalangan Proton Preve telah memberi rakyat Malaysia pandangan yang bercampur-campur. Ada yang menyalahkan kereta dan ada yang menyalahkan pemandu. Ada yang mengatakan Proton Preve patut malu dengan Proton Knight kerana ketika pelancaran Proton Knight, ia mampu melakukan pelbagai stunt sedangkan Preve sudah terkulai layu hanya di jalan lurus!
Bagi saya, itu semua perkara biasa. Yang MASIH luarbiasa, adalah HARGA. Manakan patut sebuah kereta tempatan dijual separas dengan harga kereta import sedangkan kita sedia maklum harga kereta import banyak dipengaruhi cukai/ duti import. Preve perlu turun ke kadar 45k. Itu pandangan saya.
Namun, apabila mengenang kembali sejarah Proton, saya sedar bahawa Proton Preve sebenarnya lupa diuji sebagaimana pengujian dibuat pada Saga 1.3 dahulu. Sampai sekarang rakyat masih memandu versi Saga lama dalam keadaan cekap dan sihat wal afiat. Kuat, kukuh dan tahan lama.
Persoalan yang ada di kepala, di saat Proton mahu kita berbangga dengan Produk Malaysia, mengapa menggunakan perkataan asing seperti PREVE? Kenapa tidak Proton GEDEBE atau Proton BEGA? Ia lebih keMalaysiaan walaupun maknanya agak "kasar". ;)
GLobal Car with Global Name
ReplyDeletePan Salt i tried the one i I am not a fan
Regardless of the taste, the presentation looks very nice...
Tgk website maa.org
ReplyDeleteKereta tempatan dan semua kereta di asean cukainya sama (85%), jadi harga samalah, sebab walaupun buatan tempatan banyak komponen yg diimport, dan yg ni cukainya sama je dgn barangan lain.
Kdg 2 bila suka mengutuk lupa nak memeriksa
amir,
ReplyDeletetq atas info. bagaimanapun, kos-kos lain semestinya rendah tambahan pula ia kereta nasional. saya tetap dengan pandangan saya.
tq bro.
Its the economies of scale. The more number of production reduces the cost. Unfortunately Malaysian cars almost only sold in Malaysian market hence the small number of production thus the big price tag. Big car makers from the western, japan and Korea sold cars throughout the world. Tu yang harga nya rendah sebelum cukai. Proton perlu lebih gigih keluarkan kereta berkualiti mengikut standard antarabangsa baru boleh jual banyak di luar dan kurangkan kos.
ReplyDeleteen.amir.
ReplyDeletebelajar kat mana?
sebelum afta cukai import 30+10 cukai eksais+jualan 10+5
hari ini cukai impot 0% tapi eksais 75+10. cuba lah kira yg mana murah.
walaupun, tax local car & tax ASEAN car sama tapi Kerajaan tiap2 tahun kasih proton billion-billion as R&D Grant...
ReplyDelete