Petikan Salafi

"Demi Allah, kita berperang bukan berdasarkan bilangan, kekuatan atau Jumlah, kita berperang untuk memuliakan Agama yang telah dimuliakan Allah ini" Abdullah Ibn Rawahah r.a.


"Demi Allah! Debu yang berada di hidung kuda para sahabat nabi s.a.w yang berjuang bersama Nabi s.a.w lebih mulia dari kebanyakan sultan atau raja yang ada dalam dunia ini." Dr. Asri

"Demi Allah! Aku tolak Syiah; bukan dengan tangan tetapi dengan kaki" Harimau Menaip.



Mutiara Kata

Dari Ibnu Umar ra berkata: Rasulullah saw memegang pundakku dan bersabda, “Jadilah engkau di dunia ini seperti orang asing atau penyeberang jalan.” Ibnu Umar ra berkata, “Jika kamu berada di petang hari, jangan menunggu pagi hari, dan jika engkau di pagi hari janganlah menunggu petang, manfaatkanlah masa sihat. Sebelum datang masa sakitmu dan saat hidupmu sebelum datang kematianmu.” (HR. Bukhari)

“Sesungguhnya bermula datangnya Islam dianggap ghurabaa(dagang/asing) dan akan datang kembali ghurabaa(dagang/asing) maka berbahagialah orang-orang asing itu. Para sahabat bertanya kepada Rasulullah Saw, “Ya Rasulullah, apa yang dimaksud orang asing itu?” Lalu Rasulullah menjawab, “Orang yang melakukan kebaikan-kebaikan di saat orang-orang melakukan kerosakan.” (HR. Muslim)

Dan dalam riwayat lain, "Sesungguhnya baginda ditanya perihal orang-orang yang asing itu, lalu baginda menjawab, "Iaitu orang-orang yang menghidupkan-hidupkan apa yang telah dimatikan manusia dari sunnahku" (HR Muslim, Ibnu Majah, dan at-Thabrani)

Dalam riwayat lain dari Ibnu Wahbin, "Baginda saw. bersabda, "Kebahagiaanlah bagi orang-orang yang asing, iaitu mereka yang berpegang teguh pada kitab Allah ketika ditinggalkan oleh orang banyak dan mengerjakan sunnah ketika dipadamkan oleh orang banyak"

Pemuda-Pemudi Harimau

28.11.10

PKR dan misi mustahil

Tiada masa nampaknya untuk PKR menidakkan kemenangan Azmin Ali atau Sam Iskandar. Mereka terpaksa merestui kemenangan itu bagi merentas jalan ke Putrajaya ketika Pra-PRU13. Disaat BN mencipta populariti di hati rakyat, PKR memilih membuka segala pekung dan kudis pada khalayak. Mereka lupa bahawa media arus perdana yang menjadi tontonan majoriti rakyat tidak pernah menyebelahi mereka. Mereka sedang diketawakan, sedang dibodoh-bodohkan dan menjadi jenaka jam 8 di seluruh negara. Perbualan aku bersama teman yang karat UMNO di kedai Nasi Ayam Pangeran malam tadi mengesahkan kemenangan awal BN di Paroi. Fuh, memang yakin betul mamat tu.

Jalan ke Putrajaya sudah semakin berliku. Ada manusia yang harus menjadi "korban" untuk PKR kembali memutihkan nama mereka di hati rakyat. Siapa? aku belum pasti. Macha-macha estet sedang dalam mod "tunggu dan lihat". Menunggu isyarat dari "kapla" samada berhenti menyokong PR atau berdiri teguh dan menyokong penuh. Ia masih 50-50. Percayalah cakap aku.

Cina bandar sudah mula menyokong DAP. MCA tidak berusaha benar nampaknya. Mungkinkah MCA mempunyai agenda halimunan bersama DAP? Orang Melayu mesti mula berfikir kemungkinan itu. Ia bukan mustahil dan berada dalam kategori "probably".

Kalau aku ditanya, adakah aku menyukai perkembangan terkini politik di Malaysia, aku menjawab tidak. Kerana Melayu semakin menghampiri minoriti; bukan dari segi kuantiti tetapi dari segi politik yang berpecah belah. Cukup-cukuplah dengan UMNO, PKR dan PAS, Melayu tidak perlu pergolakan dalaman parti sediada apatahlagi parti baru. Melayu tidak perlu parti baru Zaid Ibrahim ataupun dari Ibrahim Ali (Cis, apasal pulak aku tersebut nama Beraghim ni...).

Entah mengapa, pelakon- pelakon politik Malaysia seringkali mempunyai nama Ibrahim...? Itu belum campur Khalid Ibrahim, Mohamad Zamakh Sari Ibrahim, Zulkifli Ibrahim punya cerita. Ahh...mereka tiada peranan dalam ini filim.

Aku suka pada Saifuddin Nasusyen (sebutan betul bagi Nasution?). Malang sungguh apabila dia menjadi kuda tunggangan Jeneral PKR yang boleh dikategorikan sebagai Dewa bagi sesetengah penyokong tegar. Saifuddin adalah aset penting PKR namun "dipaksa" memegang watak orang bangang. Saifuddin, kamu letaklah jawatan Setiausaha Agong dan biarlah siasatan surat palsu itu berjalan. Sayang sekali orang hebat seperti kamu terbunuh dalam perang orang lain. Tapi, kalau kamu rela terkorban, apa yang aku boleh buat ye tak? Suka hati kamu lah Din.

2 pilihan yang ada bagi PKR sebelum PRU 13. Bunuh diri atau Melenyapkan watak Ketua Umum dalam politik. Ketua Umum cuma perlu menjadi penasihat PKR dan beliau tidak perlu bertanding di PRU akan datang. Itupun kalau Ketua Umum itu masih relevan dan diperlukan. Takkan 10 tahun masih nak duduk bawah ketiak Anwar ye tak?

Nah...baru kita berfikir bahawa untuk apa pula ada PKR tetapi tanpa Anwar bukan? Dan kita juga akan berfikir siapa yang akan menjadi Jeneral merentas jalan ke Putrajaya bagi PR...betul tak?

Jawapan hebat bagi persoalan tersebut mengandungi 5 huruf (atau 4?) yang mudah.

BUBAR.

Jika ianya kelihatan mustahil, fikirkanlah kemustahilan untuk menyatukan anak muda di bawah kepimpinan Sam Akin, kemustahilan mencari Perdana Menteri PR selain DSAI, kemustahilan PKR tanpa Anwar, kemustahilan mengangkat keredibiliti PKR sebelum PRU yang dijangka 12 bulan dari hari ini....

Kemustahilan itu hanya menjadi tidak mustahil jika PKR menjumpai penyelesaian....yang aku fikir cukup mustahil.

Adios!

1 comment:

Anonymous said...

salam tuan harimau.
apekehal nya nak kena bubar pkr. brapa banyak kerja pulak kena buat lepas ni? da la umno berusaha nak pecahkan pakatan rakyat. kita plak nak suh bubar.

pasal anwar tu. da nampak dia ada potensi. dia satu2nya manusia yg boleh menggegarkan parti umno. knapa tak hargai dia. apa salah dia jadi pm.

-yousef-