Petikan Salafi

"Demi Allah, kita berperang bukan berdasarkan bilangan, kekuatan atau Jumlah, kita berperang untuk memuliakan Agama yang telah dimuliakan Allah ini" Abdullah Ibn Rawahah r.a.


"Demi Allah! Debu yang berada di hidung kuda para sahabat nabi s.a.w yang berjuang bersama Nabi s.a.w lebih mulia dari kebanyakan sultan atau raja yang ada dalam dunia ini." Dr. Asri

"Demi Allah! Aku tolak Syiah; bukan dengan tangan tetapi dengan kaki" Harimau Menaip.



Mutiara Kata

Dari Ibnu Umar ra berkata: Rasulullah saw memegang pundakku dan bersabda, “Jadilah engkau di dunia ini seperti orang asing atau penyeberang jalan.” Ibnu Umar ra berkata, “Jika kamu berada di petang hari, jangan menunggu pagi hari, dan jika engkau di pagi hari janganlah menunggu petang, manfaatkanlah masa sihat. Sebelum datang masa sakitmu dan saat hidupmu sebelum datang kematianmu.” (HR. Bukhari)

“Sesungguhnya bermula datangnya Islam dianggap ghurabaa(dagang/asing) dan akan datang kembali ghurabaa(dagang/asing) maka berbahagialah orang-orang asing itu. Para sahabat bertanya kepada Rasulullah Saw, “Ya Rasulullah, apa yang dimaksud orang asing itu?” Lalu Rasulullah menjawab, “Orang yang melakukan kebaikan-kebaikan di saat orang-orang melakukan kerosakan.” (HR. Muslim)

Dan dalam riwayat lain, "Sesungguhnya baginda ditanya perihal orang-orang yang asing itu, lalu baginda menjawab, "Iaitu orang-orang yang menghidupkan-hidupkan apa yang telah dimatikan manusia dari sunnahku" (HR Muslim, Ibnu Majah, dan at-Thabrani)

Dalam riwayat lain dari Ibnu Wahbin, "Baginda saw. bersabda, "Kebahagiaanlah bagi orang-orang yang asing, iaitu mereka yang berpegang teguh pada kitab Allah ketika ditinggalkan oleh orang banyak dan mengerjakan sunnah ketika dipadamkan oleh orang banyak"

Pemuda-Pemudi Harimau

13.5.09

Sudah-sudahlah Tu Zamry!

AMARAN!!! Tulisan ini adalah tulisan penuh neutral. Tidak menyebelahi mana-mana pihak. Cuma mengangkat rintihan orang bawahan.

Jengkel!

Itu sahaja yang mampu Harimau ucapkan dengan situasi politik Perak. Jawatan MB menjadi rebutan. Yang halal dan sah, mungkin tidak wajar dipersalah kerana suara majoriti orang bawah yang telah membuat keputusan pada Mac tahun lalu. Yang menjengkelkan adalah tindak-tanduk Dr. Zamry. Cukup memalukan Melayu!

Susah sungguh mahu mencari Melayu yang memalukan Melayu. Entah kenapa, ianya amat mudah di Perak. Persoalan di benak, Melayu sangatkah Dr. Zamry? Wallahualam.

Sudah-sudahlah tu. Berilah peluang rakyat bersuara. Sampai bila mahu main sorong dan tarik? Banyak lagi agenda kepentingan rakyat yang belum dilunaskan.

Jangan sampai bala besar turun di Perak baru semua mahu termenung dan menyesal!

Bagi Harimau, penyelesaiannya ada 2:
  1. Serah sahaja jawatan MB pada Ir. Nizar. Bersikap Gentleman bukan beerti penakut dan kalah.
  2. Buat Pilihanraya untuk mandat baru. Ini baru pertarungan anak jantan (itupun kalau benar-benar jantan)

Tidak mungkin ada penyelesaian yang ke-3 kerana masalah tersebut mestilah diselesaikan dari bahagian yang paling asas iaitu KUASA RAKYAT. Samada mahu mengekalkan mandat Mac 2008 atau mengendos mandat baru untuk menghuraikan kekusutan.

Kasihan lah pada orang bawah di Perak yang mahu menulis surat kepada MB mereka; keliru nak tulis nama Nizar atau Zamry ?

Harimau ; susah sangat, tulis sahaja nama Harimau Menaip sebagai MB.

49 comments:

Anonymous said...

jap...pause...bila masa UMNO tu anak jantan? setahu den, tak pernah UMNO anak jantan, mungkin satu tika dulu je kot, a brief period in time before merdeka and a short one after. itu pun very brief la.

-garden

tharieq dhiyauddin said...

dio maleh nak tunjuk jantan... nak jago keharmonian.. dah keluar RAMD sok keluar la jantan dio...

Parpu Kari said...

saudara, APA BENDA YANG SAUDARA CUBA CAKAPKAN NI? SIAPA YANG CARI PASAL SAUDARA?

KENAPA SAUDARA TANPA USUL PERIKSA TERUS MENGHENTAM DR ZAMBRY SIAP SEBUT MELAYUKAH DIA?

APA MAKSUD SAUDARA SEBENARNYA NI? SIAPA YANG KUARNG AJAR DI DEWAN MULIA TEMPOH HARI SAUDARA, DAH ADA VIDEO PUN SAUDARA MASIH BERSIMPATI PADA FUCKATAN RIOT LAGI KE?

NAK BUBARKAN DUN UNTUK APA SAUDARA? NAK BAGI NIZAR HAPPY KE NAK BAGI RAKYAT HAPPY?

SAYA ORANG PERAK DAN SAYA RASA TAK PERLU DIADAKAN PILIHANRAYA DI NEGERI PERAK!

YANG SAUDARA N TAK TENTU PASAL DOK BANTAI DR ZAMBRY NI APAHAL SAUDARA? ADAKAH DENGAN PEMBUIBARAN DUN AKAN SELESAI MASALAH? BENARKAH BEGITU?

ADAKAH SAUDARA PASTI? BAGAIMAN SEKIRANYA SELEPAS BUAT PILIHANRAYA DAN KEPUTUSAN MASIH LAGI LEBIH KURANG, DAN ADA SATU DUA LAGI YANG TINGGALKAN PARTI, APA KITA KENA BUAT PILIHANRAYA SEMULA KE SAUDARA?

KALAU MACAM NI, SETIAP KALI ORANG MELOMPAT KITA BUBAR DUN LA YEA? TIDAKKAH ITU MEMBAZIR SAUDARA?

KENAPA FUCKATAN RIOT TAK BOLEH TERIMA YANG MEREKA DAH HILANG KUASA? SAYA TAU SAUDARA SEORANG YANG NEUTRAL TAPI JANGANLAH NEUTRAL SAMPAI TERUS JADI BUTA DAN TAK NAMPAK KEBENARAN LANGSUNG!

MAAFKAN SAYA KALAU SAYA TERKASAR BAHASA! TAPI KAMI RAKYAT NEGERI PERAK TAK MAHU WANG DIBAZIRKAN KERANA POLITIK, NIZAR DAN KAWAN2 KOMUNIS DIA KENA TERIMA HAKIKAT YANG MEREKA BUKAN KERAJAAN LAGI!

SIMPLE MATH 31 AGAINST 28..TAKKAN LA KENA AMBIK KURSUS PPSMI KOT SAUDAR UNTUK MEMEAHAMI PERKARA NI!

SALAM!

weber said...

jap..pause..bila masa Zambry tu anak Melayu? hahaha

Tuk Ketuo said...

Ghandi Pangkor dah makin merapu tu la lain kali jangan buek kojo tak semonggah hu hu hu Ghandi oh Ghandi.

~♥ UmmiAnni ♥~ said...

betol..betol..betol..!!

macam main dam haji pun ada..orang ni makan..pastu orang tu pulak makan..lama2papan dam kosong sebab buah dam semua kena makan..

ontah la...blio nak selosai..ponek dah..asik tulis cerito perak..sosokali nak juo tulis pasa negori orang...

wallahualam..

Anonymous said...

Salam,

Kenapa Dr Zambry saja yang nampak bersalah padahal kenapa Pakatan Rakyat gagal menjaga wakil DUN nya sendiri. Siapa yang cuai, BN atau Pakatan Rakyat? Saya bersifat neutral tapi sebagai rakyat, saya berfikir kalau wakil DUN pun tak pandai jaga, bagaimana kalau diberi amanah jaga sebuah negara??? Alamatnya jadi negara jajahan Amerika Syarikat la jawabnya....

dino_yp@yaoo.com said...

Jelas dan nyata. UMNO adalah suara majoriti rakyat Perak. Baca dan faham fakta. hamPAS hanya menang 6 kerusi DUN.

Anonymous said...

Say 'NO' to Politik Tempoyak Perak

Bubarkan je dun

Ahli UMNO

Anak Timur Laut said...

untuk parpukari:

dalam PRU lepas:

BN dapat lebih 408,000 undi (51.5%)
PR dapat lebih 434,000 undi (48.5%)

saya reproduce ayat saudara dgn typonya sekali untuk saudara pula memahaminya:

SIMPLE MATH 434,000 AGAINST 408,000.TAKKAN LA KENA AMBIK KURSUS PPSMI KOT SAUDAR UNTUK MEMEAHAMI PERKARA NI!

PUTERI said...

Salam,

Harimau menaip bukan NEUTRAL..dia hanya mahu mengaku NEUTRAL..di situ sahaja sudah boleh di teka di mana condong arahnya...

Cubalah Harimau berfikir secara rasiobal, apa perlunya PILIHANRAYA utk satu negeri sedangkan sudah ada wakil setiap kawaasan sebagai ADUN yg mewakili rakyat di tempat mereka. Selesaikan sahaja di dalam DEWAN dengan usul untuk UNDI TAK PERCAYA..Bukankah sebelum ini, PR sibuk untuk adakan undi usul ini?..MEngapa sekarang TAKUT dan PENGECUT pula?

Dalam waktu ekonomi sekarang, apa guna duit dibazirkan untuk pilihanraya, ye saya tahu, PR dapat dana dari HIDDEN HAND utk jalankan pilihanraya tapi mengapa jadi begitu teruk sekali, apakah PR sudah SUJUD kepada perancangan HIDDEN HAND ini semata-mata untuk mendapat KUASA di dunia yang fana ini?

Pr hanya pandai menggunakan sentimen, dendam, sakit hati dan kebencian rakyat dengan membuat tuduhan, fitnah, provokasi dan membesar-besarkan kesalahan pemerintah sebagai KUASA PUJUKAN kepada masyarakat..kamu benar-benar PENGKHIANAT agama.

Bertaubatlah sebelum kamu dijatuhkan oleh kekuasaan Allah yang sangat tahu matlamat PERJUANGAN kamu dan siapa PENCATUR di sebalik PERJUANGAN kamu.

Jangan Jual ISLAM untuk mendapat sedikti habuan dunia.

Anonymous said...

Parpu Kari,...
Namanya pon Harimau.
Besa dok dalam hutan mana dia tau pasal2 manusia ni semua ...
Cadangan bagus dia nak suh bagi jer jawatan MB tu kat Nizar biol tu?? cadangan yang menguntungkan PR bukanm menguntungkan rakyat .
Alamat rakyat perak jadi mcm harimau .. dok dlm jungle ... perangan mcm makhluk dlm jungle gak...
kan da mula nampak sikap kehaiwanan depa semasa sidang DUN ari tu???? Itu ler sebenarnya spesis2 yang keluar dari kerajaan hutan yang mengikut undang2 hutan.
Itu yang depa mau kan

suriakarim said...

Pilih la kerajaan yg sedia ader...

ha ha ha ha said...

Slam Tok Rimau..

Tuan Parpu...Berapa duit ler kalau nak buat pilihanraya Perak? any idea? 1 Bilion, 2 bilion, 3 bilion?

Busuk busuk SPR guna 50 juta aje...tapi yang aku tahu ..Polis akan habiskan 100 Juta (Upah kemah, makan ketering, helicopter, air kimia), BN abis 200 juta (untuk apa tanya orang BN)...PR..1 juta (pasal semua poket sendiri keluar).

Alah ..dulu Pak Lah Renovate Sri Perdana baru jer 80 juta tak kecoh pun...Bayar ganti Rugi Jabatan Bengkok 250 juta tak kecoh pun..70 juta spend on MRR2 sebab Samy Bodoh tak bising pun..Ini projek Cable Elektrik dasar laut tah berapa juta tah. PKPZ..tu Chan Kong tibai berapa juta tah ...Dieee!!! Parpu, takut kalah ke? Podah chit..

Anonymous said...

Parpu Kari is a sample of typical UMNO mentality. Who thinks he is higher than the High Court. Smarter than the High Court.

You maybe the ONLY person who disagree to have the DUN dissolved. Tapi cuba hang pi tanya 10 orang lagi rakyat Perak kat kedai ka, mall ka, tepi jalan ka...then hang congak la sendiri hang tu percentage banyak mana yang tak mau DUN bubar. Hakim sendiri pun kata DUN elok bubar untuk selesaikan masalah ni, hang lebih terer daripada hakim kot. Hang ada PhD dalam kehakiman kot. Hang tak nampak ke, baik serah pada rakyat la sebab yang mangsa sekarang rakyat bukan UMNO, bukan PR. Disebabkan hang buta hati, hang tak nampak ego politik UMNO/PR ni dah merosakkan perjalanan urus tadbir negeri. Kalau huru-hara macam ni, siapa pun tak nak buat business dengan state. Kena ding-dong kiri-kanan-atas-bawah. UMNO/PR apa kisah. Yang dah muntah hijau adalah rakyat, bukan depa dua.

Aku ni bukan rakyat Perak pun dah muntah demam selsema tengok ego politik sekor-sekor yang bodoh ni. Hang sedor ler sikit. Membazir? Sekarang ni bukan ke dah membazir masa urus tadbir negeri dah 3 bulan? Bak kata Harimau, takdak teloq.

-garden

mountdweller said...

Salam Tok Rimau.

Saudara adalah sependapat dengan saya. Walau pun apa alasan sebelah menyebelah tetapi hakikatnya begitu. Bab dalam DUN saya tidak tahu. Saya tidak ada di sana.

Bab video, budak darjah enam pun boleh buat. Kalau setakat potong sana, ambil sini. Potong sini ambil sana untuk menghalalkan keadaan dan mau diri dipandang baik.

Anonymous said...

Salam Bro..

Apa yang susah susah BUBAR dun itu pun kalau ada buah.......

anti dajai said...

ala anonimos....

Kalau pencuri masuk rumah kita dan merompak apakah kita yang salah..?

Kalau tertangkap si pencuri itu apakah kita yang mesti masuk penjara dan pencuri itu dilepaskan....?

Hang ni rasional ke biol...?

Yang parpu kari pu satu. Bengong sangat ke untuk mengetahui siapa yang samseng semasa sidang DUN (haram) hari tu?

Pertama: Orang yang tidak berkenaan tidak boleh masuk campur urusan dewan. Tapi Umno guna polis ( buat samseng) dalam dewan.

Kedua: Speaker yang sah ada otoriti jalankan persidangan tetapi beliau diseret keluar dan dikurung oleh samseng yang diimport.

Ketiga: Speaker yang sedia ada tidak hilang kelayakan jawatannya, sebaliknya dilantik speaker baru yang hanya angkat sumpah di hadapan Timbalan Speaker.

Bubar saja DUN, rakyat Perak akan ajar Umno secukupnya. Umno tahu sangat bahana tu. Tak payah nak berdalih la. Mengaku saja hangpa tu pondan.

Kalau ikut pernagai Umno, semua hangpa turut jadi kartun belaka.

unichik said...

saudara Harimau Menaip (HM)..

tertarik sy utk memberi pandangan atas tulisan saudara HM .. sy juga anak perak.

saudara..

suka diingatkan, bahawa bukanlah fakta utk megatakan mandat pakatan rakyat telah diberikan oleh org bawah i.e. rakyat, dalam pilihanraya Mac tahun lalu. sila kaji semula di mana, pada pilihanraya Mac lalu, suara rakyat secara majoritinya memberi mandat 28 kerusi kepada Barisan Nasional. ingin ditegaskan, semasa berlangsungnya pilihanraya Mac lepas, Pakatan Rakyat masih belum bergabung, dan hanya bergabung setelah keputusan pilihanraya diperolehi utk mendapatkan kuasa memerintah.

orang melayu Islam yang memperjuangkan ideologi pas hanya memperolehi 4 kerusi. nyata jelas, Pas tidak layak memerintah. walaupun Nizar merupakan xMB yg dipilih dari golongan PAS, Nizar gagal menjaga kepentingan masyarakat melayu islam malah mencabuli hak rakyat melayu islam dengan pemberian tanah 999tahun kepada kaum cina. ada kata2 bahawa pakatan rakyat di Perak turut menganugerahkan tanah kepada org melayu dan india. tetapi persoalannya, mengapa tidak berlaku adil dengan juga memberikan taraf tanah TOL 999tahun juga?

Saudara HM,

bukankah bekas MB DS Tajol Rosli sendiri telah mencadangkan pembubaran DUN setelah Pilihanraya Mac tahun lepas apabila terdapat kekecohan dalam pemilihan MB dalam Pakatan Rakyat? bukankah BN sudah pernah mencadangkan ruang penyelesaian tetapi ditolak kerana kerakusan dan ketamakan kuasa oleh Pakatan Rakyat sendiri? mengapa hanya perlu sekarang Pakatan Rakyat tergesa-gesa kalut mahu membubarkan DUN? hairan sungguh..

Saudara HM,

adakah tindak-tanduk Dr Zambry yang mengemukakan rayuan ke Mahkamah Persekutuan itu adalah sangat menjengkelkan berbanding dengan Tindak tanduk Nizar yang tidak menghormati keputusan Mahkamah, yang memperjuangkan politik rimba, yang membiarkan ADUN2nya membuat kecoh dalam sidang DUN?

saudara..

suka saya jelaskan, bukanlah Dr Zambry yang memalukan Nizar tetapi, kelakuan Nizar sendiri yang memalukan dirinya sendiri.ingin saya ingatkan bahawa, yang mula2 membawa kes2 k Mahkamah adalan pakatan rakyat sendiri. Namun apabila keputusan tidak memihak kepada mereka, mengapa perlu mereka menidakkan pula keputusan Mahkamah? justeru, siapa sebenarnya yang memalukan siapa?

saudara HM,

dalam satu artikel saudara ("malu siot") tulisan saudara jelas menunjukkan kemegahan apabila Hakmi Mahkamah Tinggi mengesahkan nizar sebagai MB. saudara dengan megah memalukan Dr Zambry. tapi, kenapa apabila Mahkamah Persekutuan membenarkan stay of execution, saudara pula seolah2 sudah letih dan menulis artikel "sudah-sudahlah tu Zamry"..

Saudara HM..

saya anak perak. saya mahu pemimpin yang boleh memimpin. saya tidak bongkak tapi sy ingin menyatakan yg sy sekarang sudah berjaya. sy cemerlang dalam pelajaran dan mempunyai pekerjaan dan kedudukan yang tinggi. saya mahu anak-anak melayu khususnya anak2 perak yang lain turut sama berjaya. sy tidak rela anak2 perak terabai. saya mahu pemimipin yang dapat memberikan tumpuan kepada pembangunan anak bangsa. saya juga mahu guru2 yang betul2 mahu mengajar dan bukan berpolitik dan merosakkan fikiran anak bangsa di sekolah..

saudara HM..

rakyat sudah bersuara pada Mac tahun lalu.. tetapi sura besar rakyat itu tidak diendahkan.. Nah.. inilah kesannya.. usah menyalahkan orang lain, tapi elok kiranya kita cermin semula diri kita..

Wallahu'alam..

unichik said...

saudara Harimau Menaip (HM)..

tertarik sy utk memberi pandangan atas tulisan saudara HM .. sy juga anak perak.

saudara..

suka diingatkan, bahawa bukanlah fakta utk megatakan mandat pakatan rakyat telah diberikan oleh org bawah i.e. rakyat, dalam pilihanraya Mac tahun lalu. sila kaji semula di mana, pada pilihanraya Mac lalu, suara rakyat secara majoritinya memberi mandat 28 kerusi kepada Barisan Nasional. ingin ditegaskan, semasa berlangsungnya pilihanraya Mac lepas, Pakatan Rakyat masih belum bergabung, dan hanya bergabung setelah keputusan pilihanraya diperolehi utk mendapatkan kuasa memerintah.

orang melayu Islam yang memperjuangkan ideologi pas hanya memperolehi 4 kerusi. nyata jelas, Pas tidak layak memerintah. walaupun Nizar merupakan xMB yg dipilih dari golongan PAS, Nizar gagal menjaga kepentingan masyarakat melayu islam malah mencabuli hak rakyat melayu islam dengan pemberian tanah 999tahun kepada kaum cina. ada kata2 bahawa pakatan rakyat di Perak turut menganugerahkan tanah kepada org melayu dan india. tetapi persoalannya, mengapa tidak berlaku adil dengan juga memberikan taraf tanah TOL 999tahun juga?

Saudara HM,

bukankah bekas MB DS Tajol Rosli sendiri telah mencadangkan pembubaran DUN setelah Pilihanraya Mac tahun lepas apabila terdapat kekecohan dalam pemilihan MB dalam Pakatan Rakyat? bukankah BN sudah pernah mencadangkan ruang penyelesaian tetapi ditolak kerana kerakusan dan ketamakan kuasa oleh Pakatan Rakyat sendiri? mengapa hanya perlu sekarang Pakatan Rakyat tergesa-gesa kalut mahu membubarkan DUN? hairan sungguh..

Saudara HM,

adakah tindak-tanduk Dr Zambry yang mengemukakan rayuan ke Mahkamah Persekutuan itu adalah sangat menjengkelkan berbanding dengan Tindak tanduk Nizar yang tidak menghormati keputusan Mahkamah, yang memperjuangkan politik rimba, yang membiarkan ADUN2nya membuat kecoh dalam sidang DUN?

saudara..

suka saya jelaskan, bukanlah Dr Zambry yang memalukan Nizar tetapi, kelakuan Nizar sendiri yang memalukan dirinya sendiri.ingin saya ingatkan bahawa, yang mula2 membawa kes2 k Mahkamah adalan pakatan rakyat sendiri. Namun apabila keputusan tidak memihak kepada mereka, mengapa perlu mereka menidakkan pula keputusan Mahkamah? justeru, siapa sebenarnya yang memalukan siapa?

saudara HM,

dalam satu artikel saudara ("malu siot") tulisan saudara jelas menunjukkan kemegahan apabila Hakmi Mahkamah Tinggi mengesahkan nizar sebagai MB. saudara dengan megah memalukan Dr Zambry. tapi, kenapa apabila Mahkamah Persekutuan membenarkan stay of execution, saudara pula seolah2 sudah letih dan menulis artikel "sudah-sudahlah tu Zamry"..

Saudara HM..

saya anak perak. saya mahu pemimpin yang boleh memimpin. saya tidak bongkak tapi sy ingin menyatakan yg sy sekarang sudah berjaya. sy cemerlang dalam pelajaran dan mempunyai pekerjaan dan kedudukan yang tinggi. saya mahu anak-anak melayu khususnya anak2 perak yang lain turut sama berjaya. sy tidak rela anak2 perak terabai. saya mahu pemimipin yang dapat memberikan tumpuan kepada pembangunan anak bangsa. saya juga mahu guru2 yang betul2 mahu mengajar dan bukan berpolitik dan merosakkan fikiran anak bangsa di sekolah..

saudara HM..

rakyat sudah bersuara pada Mac tahun lalu.. tetapi sura besar rakyat itu tidak diendahkan.. Nah.. inilah kesannya.. usah menyalahkan orang lain, tapi elok kiranya kita cermin semula diri kita..

Wallahu'alam..

CEO... said...

Kepada parpu kari dan mamalia yg xde name tu, trutama pada parpu kari la, ko ni bute ke hape...??? kalau ko tgk video tu terang2 si zambri buat usul sebelum sidang bermula, dan ADUN BN secara ala budak2 angkat tgn sokong, amende nih? dah la si zambri tu digantung dan diarah keluar dewan. 10 org yg kene arah keluar tu kenapa taknak keluar? ape hujah? ni xbiadap ker? kenapa speaker punyer mic dimatikan?
kenapa polis boleh masuk dewan dan seret keluar speaker? JIJIK BETUL ZAMBRI DAN KONCO2NYER. ko ingat speaker tu macam penjenayah ke? keputusan menggantung 10 org mangkuk tu dibuat oleh jawatankuasa.KO PAHAM KE DAK? maksudnyer ZAMBRI DAN KONCO2NYER TAK HORMAT KEPUTUSAN JAWATANKUASA UNDANG2. ape pariah sangat perangai kome ni? macam budak2 main tibai buat usul pastu syok sendri angkat tangan sokong pastu kate sah?! amende ni WOI? bende ni jelas. tapi ulama2 dari dulu pon kate , kalau makan makanan haram ni, hati mati, kebenaran depan mata pon takkan nampak.Hati yg penuh ZULUMAT.HITAM. dah takleh terima kebenaran. memang wujud org2 camni.bukan sikit bahkan ramai.puak2 ni la antaranya yg RAMPAS PERAK.

ahmadalbab said...

Tuan harimau yang mengaum...

asslamualaikum.

Proses mahkamah yang diambil ini, adalah satu prosedur biasa dalam penghakiman. Contohnya Sirul dan Azilah mereka tidak terus dihukum gantung selepas dijatuhkan hukuman mati. mereka terus membuat proses rayuan dan proses2 seterusnya mengikut prosedur kehakiman yang diiktiraf di negara ini. Begitulah juga proses kehakiman negeri Perak ini.

Nizar juga yang membawa isu ini ke mahkamah. Bukanya Dr Zambry. Dr Zambry hanya mempertahankan diri sahaja.

Untuk hak rakyat perak mengundi di pilhanraya tidak timbul. kerana mengikut perlembagaan negara kita kan membuat pilhanraya hanya 5 tahun sekali. Rakyat negeri perak telah diberikan hak mereka pada pilihanraya umum 12 yang lepas. jadi tak timbul soal hak mereka dianiaya. yang menganiaya ialah wakil rakyat yang di pilih.

penyelesaian terbaik yang saya fikir adakan kembali sidang dun secepat yang boleh. Dr Zambry sudah tentu akan mengusulkan undi tidak percaya kepada menteri besar Nizar.

Tunggu sahaj hasil sidang dun ini. Agak2 siapa yang menang.....

salam harimau.. Aummmmm...

unichik said...

*pembetulan kepada fakta keputusan pilihanraya mac 08 di Perak =

Umno 27, Dap 19, Pas 6, PKR 4, MCA 1.

PAS ada 6 kerusi, bukan 4, maaf atas kesilapan fakta.

Mr.KETAM said...

kepada PArpu Kari nama hang pun mengambarkan kawan kepada speaker.. kah kah kah

aku pun setuju dgn pendapat kawan kita..sudah sudah la... biaq pi la Nizar jadi MB.. biaq pi la dia seronok nak memerintah..dia nak jaga kepentingan cina ke india ke sama juga rakyat juga..kalau dia tak jaga kepentingan melayu ISLAM kita tuntut je di AKHIRAT..kerna menjahanamkan umat ISLAM kerana BODOH NAK MAMPUS..

Yang ZAMBRY pulak mentang2 kulit hang gelap pi MENGAKU mcm GANDHI dan MANDELA ada ka patut.. cuma la mengaku macam SAHABAT NABI macam BILAL lagi mulia...

Kepada UMNO dan BN sudah-sudah la kalau betul2 memperjuangkan ISLAM,MELAYU dan RAKYAT MALAYSIA biar lah NIZAR jadi MB. KAlau rakyat sokong UMNO dan BN 5 tahun tak lama untuk BN ambilalih kembali di PRU13.. kecuali lah masih ramai PERASUAH dan PEMBODEK yg tak tau baut kerja yang menjadi KETUA BAHAGIAN UMNO dan PEMINPIM UMNO memang jangan HARAP la...

melayuangkat said...

Salam anakku Harimau yang Menaip,

Kita orang nogori mungkin tak faham sangat perasaan sebenarnya orang Perak jati.

Suami Mak Cik orang Perak, sudah tentu dia lebih berduka cita tentang apa yang berlaku.

Anakku ingat tak masa Adun Bota BN nak lompat ke PR?? Apa yang berlaku masa tu? Tup tup, yang dari PR pula lesap dan kemudian bila mereka jadi bebas dan sokong BN tentulah BN yang majoriti.

Ikut amalan demokrasi, majoritilah yang memerintah. Walau dengan satu undi. Inilah hakikatnya.

Mak Cik pun rimas dengan situasi di Perak apatah lagi rakyat Perak sendiri. Bagi Mak Cik ikut sahaja siapa majority. Tak perlu PR sekali lagi.

Bagaimana kalau buat juga PR, banyak masa, tenaga dan wang habis tapi keputusan macam ni jugak? Sampai bila nak selesai??

Politik politk juga, kerja untuk rakyat mesti dibuat, sekarang kesian agaknya bagaimana semua pembanguan di Perak.

Semoga Allah swt akan memberi Pertolongannya pada krisis ini.

Anonymous said...

KEPADA PARPUKARI..ang bleh la support zambry..coz sama2 makan kari mamak dia...

nk tanya..ckp base on facts la...ko baca la sinopsis kes dari mula..n refer sama undang-undang ...nanti ko dapat tahu mana yang betul dan salah...aku tgok ko dari dulu sama ja cara komen ko...x abis2 mengampu..x der intellectual punya kaki blog..

ni...kita balik pakat2 semayang hajat la..niat bg allah tunjukkan kebenaran dan jalan yang lurus untuk kita....

Lagi..satu..kalau dh elok jadi manusia kenapa nk jadi binatang??harimau..la..dinasour la..cengei sgt ka???

Maaf..

Anonymous said...

Parpu Kari KELING BRAHMIN! Mahatma Zamry KELING PARIA! Parpu Kari lg mulia kastanya dr Mahatma Zamry. Ok? Dah la tu..korg bdua jgn gaduh2. Xelok gaduh pasal kasta ni sbb...jika pun kasta korg bdua ni sama...korg tetap KELING jugak!

Anonymous said...

tak susah aihh..nak cari melayu malukan melayu..dalam umno ada beribu org melyu yg akal singakt dan dengki kat melayu bukan dari parti dia..lagi satu zamrbry bukan melayu..dia mamak!!

~♥ UmmiAnni ♥~ said...

salam..

bagi rakyat Perak keadaan sekarang ini lebih penat dari buat pilihanraya...kerana keadaan sekarang ini takkan ada sudahnya..kalau mandat diberi kembali kepada rakyat..siapa yang terplilh itulah yang bertanggungjawab menjaga rakyat negeri Perak tanpa kira bangsa dan agama..kalau yang berkuasa pun tak pasti siapa..macamana nak berkhidmat..gangguan terlalu banyak..

wallahualam..

Ihya said...

Salam ziarah..

Saya setuju bubar dun..

Tak membazir pun. Rakyat dapat senangnya dengan pilihanraya kecil. Jalan Baru..rumah atap baru..masjid pagar baru..sejadah baru..

Yang membazir hanya tenaga. Itupun tak di kira sebagai mubazzir jika niat kerana Allah s.w.t. Bagi pihak PAS,mereka dapat sokongan dan derma ahli untuk bantu calon masing masing. Atau calon yang mempunyai simpanan sendiri. Di daerah saya pada PRU 2008 tahun lepas,calon PAS tempat saya memakai duit sendiri untuk bertanding,poster dan sumbangan ahli untuk memastikan kemenangan calon PAS..

Bagi saya apa yang dikatakan oleh nafisah itu sebenarnya hanya satu fitnah. Kalaulah umno itu ikhlas,saya cabar semua di sini yang pro umno masing masing keluarkan belanja sendiri untuk taja calon masing masing..

Insya Allah..masa akan berputar dan akan kembali pada satu masa yang di panggil "turning point". Bila sudah sampai ketentuan Allah s.w.t nanti..anda lihatlah semua..sanggupkah mereka yang pro umno ini nanti akan keluarkan belanja sendiri untuk calon mereka bertanding. Ketika itu umno dan parti komponennya sudah kehilangan kuasa dan tiada peruntukkan sedikit pun akan masuk kedalam poketnya.

Yakinlah..suatu masa nanti..Dan saya teramat yakin..apa yang berlaku selama ini adalah untuk mengajar umno supaya sedar diri bahawasanya suatu masa dahulu ,parti keramat ini juga memerlukan sumbangan dan derma daripada rakyat untuk membina negara..!!

Nantikanlah..insya Allah..

Anak Perak said...

kalo taknak bubar, buat aje lah pilihanraya kecil 3 kawasan dun lompat sikatak lompat...bleh x???

lagi satu..

apa hal kes rasuah 2 adun "bebas yang teman tapi mesra pada BN" tu eh...

jenggg...jenng...kelll...

tharieq dhiyauddin said...

HM,

betul cakap unichik tu.. nampak sngat hang tak neutral.. tulisan sebelum2 ni pun sama..
kitaorang tak marah pun kalau hang tak neutral...

geng bas sekolah said...

siapa kata Nizar bagi tanah kat Cina je tu memang salah beso la... yang Melayu punya hangpa tak bising no... simple maths. kampung tersusun Melayu 102,000 lot vs 47,000 kampung baru. nak kena explain dalam BI ka?

sama jugak la yang kata BN ada banyak kerusi tu. kerusi tu tak terangkan apa². cuba cari statistik pilihanraya 08 tentang jumlah penduduk yang sokong BN vs PR.

paling nak cut cost buat je prk kat 3 kawasan yang bermasalah tu. 2 orang tu kalo dah sabit dengan kes kena jugak buat by-election. kalo tak sabit dah tentu ada cerita lain pulak. dah terang mengaku dapat sedekah seks.

keputusan tidak memihak kepada mereka? keputusan apa? keputusan mahkamah tinggi kita dah tau. kat mana plak yang tak memihak. bila ada pihak buat rayuan apa pulak si Nizar buat? rusuhan?

adoi.. merosak fikiran anak bangsa sekolah? aku ingat silibus sekolah dari dulu memang tak berubah pun. antara doktrinnya mesti puja kerajaan yang memerintah. sapa pulak yang benarkan cikgu berpolitik?

aku ni anak jati Perak nak sangat tewaskan pihak² tertentu tu dengan sebatang pensil!

meranarakyat said...

Salam semua..
kepada semua..pilihanraya 12 BN hanya memenangi cuma 28 kerusi manakala pembangkang 31.BN 408,000 undi Pembangkang 434,000.majoriti rakyat menyokong pembangkang.Sendiri mau ingat la..
Siapa plak yang tak tau memerintah ni?Kalau Pakatan Rakyat memerintah pun rakyat tetap tak mati kebuluran.

Anonymous said...

salam unichik,
tak pyh nak bangkit sy bijak la,sy berjaya la(malu la) dlm berhujah,sufiah jauh bijak dari ko tp salah,condoleza rice bjk gak tp zalim,yahudi nu laagi bijak tapi betui ka depa buat kat palestin...so, bijak tak mesti betul kadg2 laagi ngok.
-bagi gua ngok nyer mamak pasai gelojoh...artikel 16(6) da bgtau cara MB dipecat yg hang tak ikut pasai apa...ngok 1.
-Kuasa2 speaker yg sah utk mggantung adun,pasai apa degil...bukankah tindakan tu sah ..ngok 2
-mamak yg mula2 pi mohon kat mhkamah tindakan speaker x sah...depa tak tau ka doktrin pengasingan kuasa legislatif dan eksekutif...ngok 3 lepaih tu keluar kat tv 3suku berjaya dalam permohonan yg sekadar certiori bukan mandamus ..dah tu sekadar 2 injuksi,8 permohonan ditolak.
-cara mamak buat pemilihan speaker baru lagi lawak giler,usul dah ditolak tp masih dibuat gak...x paham bahasa ka..ngok 4
-polis masuk dewan usung speaker yg sah....kurung kat bilik untuk luluskan usul ganti speaker,lu pikir la sendiri ada tamadun ka?
-x payah dolak dalik. bubar jer dun...dan jangan fikir terlalu jauh..kalau tiada majoriti la, lompat la.itu la ini la...last mentaliti org kita langsung x buat apa2 pasal pandangan terlalu jauh
tak pa la gua belanja lu, mamak teh tarik 2,roti tak da tulur...2

Anonymous said...

mamak parpu,
puteri,
orang yang berkedudukan tinggi kerana cemerlang dalam pelajaran,

semua pasti ok kalau ikut undang-undang..tak kiralah bn atau pr.

saya taktaula samada anda semua ego atau sememangnya jahil undang-undang.

bukalah minda dan terima hakikat yang segala yang dibuat zambry ni tak ikut prosedur.

itulah jadinya kalau anda hanya membaca utusan malaysia dan menonton buletin utama.

kan dah jadi bangang.

kalu tanya pada pelajar tahun 1 program matrikulasi undang-undang pun pasti mereka tak setuju dengan zambry.
lainlah jika mereka student uitm.

nasihatku,
belajarlah undang-undang.
tak perlu ada degree pun boleh faham.

banyakkan sembahyang dan berdoa..
aku dulu pun bangang macam anda semua..tapi sekarang tak lagi.

kalau taknak juga berubah..teruskanlah dengan semangat melayu anda itu.
pasti masuk syurga.

Anonymous said...

Parpu Kari....Hang ni mamak ka....? Hang sembahyang ka...? Ulasan ikut perasaan jahat....Rakyat Perak ni kambing ka....? Mohon Restu rakyat..Peerah...Nak bubar Dun pun takut..UMNO kena jadi anak jantan....FAHAM...!

paloi bin mulau said...

kepada parpu dan pencacai2 amno,

teman juga org perak. teman lebih suka praya diadakan semula. siapa menang walaupun 1 kerusi dia bentuk kerajaan yg sah.

isu sebenar yg nizar bawak ke mahkamah adalah pemecatan beliau yg tidak mengikut perlembagaan. mengapa ramai yg buat2 tidak paham bila menulis komen disini?

tidak dibangkitkan bn punya majoriti. cuba fikir apa penghakiman yg telah dibuat? sudah terang lagi bersuluh.

parpu,

ikon pujaan hang si mahathir pun dah cakap byk kali pasal isu nizar ini. sultan tak boleh pecat mb. sultan boleh lantik sapa mb baginda suka.

Anonymous said...

Korang marah kat Anwar la,knp marah kat zambry.Anwar yg ajar lompat parti.Kalau PR lompat BN x maruah,makan rasuah tp kalu BN lompat PR bermaruah pula..

Pening2.Buat apa bubar dun.Kalau DUN perak buat usul x percaya grenti Nizar akan jatuh..MB Zambry x sah krn masalah teknikal je...BN dah ada majoriti.Dlm PRU 11 dulu,DUN Kelantan BN 24,PAS 25.BN x bising pun.Knp kat perak BN 31 PR 28 nak bising pula..

Skang ni BN 31

PR 28 ( Tu pun PR x daftar sbg 1 entiti rasmi mcm BN ) knp x daftar?Mintak ngan Amarika dan Israel la.Ejen kan dah ada?

Tp kalau Sultan suruh bubar,UMNO dan BN x takut...Mungkin kalau PR menang sultan pun x nak nizar jd MB.Mungkin dia x perkenan,nak org lain.

SangGuna said...

HM,
patut le nampak bodoh je, harimau disuruh menaip mana le dia tau.
kau kata kau neutral, tapi tulisan kau tak neutral, eh lupa harimau mana ada otak, jgn marah ah.
Salam.

ahazeman said...

conclusion... pilihanraya semula akan menyusahkan aje. Di mana saya yakin keputusan ini akan berulang seperti PR 12 Mac... terlalu genting.. wakil yang baru pun boleh kena beli lagi.. dan lagi... kos ada banyak jugak...

Jika puak UMNO ni sabar sikit dengan penuh displin... menunggu sidang DUN seterusnya untuk membuat undi tidak percaya secara rasmi.. pasti dah hancur dah Nizar dan gerombolannya... kelam kabut dan tergesa-gesa sebegini hanya akan membuat mereka ada alasan untuk meyakinkan rakyat yang mereka terinaya. manipulasi maklumat

binjidan said...

heyyy korang semua ni hapa ke hal nya gaduh2,zamry ke atau nizar yang jd mb,diorg dua orang mangkuk ni bole bagi kebahagian ke atau duit atau tanah atau apa kepentingan sekali pun yang korang inginkan dri MB sial dua orang ni,,diorang bole kasi ke..

diorg ni cuma nk glamor dan menjadi pemerintah,bila mereka berkuasa mereka ni yang tak sedor dri ni bole memerintah dgn sesuka hati.
maksudnya korang semua masih belum merdeka jika korang masih diperintah..dan memerlukan pemerintah.punguasa macam dua mangkuk hayun ni korang nak ikut.blom apa2 lagi dah bertekak macam hanjing ngan babik.gila kuasa gila nama gila harta.

kreta camry tu,tak payah lelong bagi free jerr kt orang perak buat pg kebun.hahahahahahaaaaaaaaa

GOMO said...

SALAM BRO..
PASAL APA MB KENA SERAH PADA NIZAR???

TANG MANA PULAK NIZAR NI PILIHAN RAKYAT PERAK???

KHAS BUAT RAKYAT PERAK BAGI MENGETAHU KEBENARAN DI SEBALIK TABIR APA YANG BERLAKU SEMASA PEMERINTAHAN NIZAR BINTANG TIGA INI

http://gomo-no1.blogspot.com/2009/05/apa-berlaku-semasa-nizar-bintang-tiga.html

RAKYAT PERLU KETAHUI KEBENARANNYA

Anonymous said...

Pada aku orang yang melayu ke zamry merupakan melayu yang telah buta mata dan hati atau saja butakan mata.Nizar tu petualang bangsa,talibarut DAP bangsat keparat.Melayu yang akan hancurkan melayu itu sendiri.Kalau nak tahu Nizar tu belajarpun kerajaan BN yang tanggung.Manusia lupa daratan bila diberikan kesenangan.Pada aku Allah itu lebih hebat dari penyokong fanatik PR.Tunggu dan lihat rakyat akan tahu siapa PR yang sebenarnya.INSYALLAH AMIN...YA ALLAH MAKBULKAN DOA HAMBA INI UNTUK KESEJAHTERAAN MELAYU ISLAM BUKAN MELAYU KAFIR (PR).

kulatlapok said...

salam Tok RIMAU

ha ha ha ha ha ha ha ha ha .....GELI BETUL KETIAK AKU MENDENGAR KELUHAN DAN RINTIHAN SI "PARPUKARI" MACAM KARI DAH BASI JE.

PEMIKIRAN PALING SINGKAT YG PERNAH AKU BACA DARI KOMEN BLOGGER. PANDANGAN POLITIK MACAMNI YG MEMBUAT PERAK LAGI TELINGKUP.

FAKTA TETAP FAKTA. MOHD NIZAR TIDAK PERNAH DIPECAT MELALUI PROSES DUN. KALAU ADA AFAKTA SILA SI MERAPUKARI BERIKAN SEBAB2NYA DARI SEGI PROSES POLITIK KECUALI SULTAN.

FAKTA TETAP FAKTA. MOHD ZAMBRY MENJADI MB MELALUI TINGKAP TIDAK MELALUI PINTU YG DISEDIAKAN.

AHLI POLITIK, PERUNDANGAN, PENGANALISIS POLITIK, BIJAK PANDAI PARA PEMIKIR MERASAKAN JALAN TERBAIK ADALAH MELALUI PROSES PENGUNDIAN. BIAR RAKYAT MENENTUKAN. BUKANNYA MERAPUKARI YG MENENTUKAN.

RAKYAT TERUS MENJADI HAIRAN BN YG MENGAMALKAN DEMOKRASI TAKUT PULAK MENYERAHKAN PROSES INI PADA RAKYAT? CUBA BANDINGKAN PULA SIKAP PR. BILA SAJA DIUMUMKAN NIZAR MB YG SAH, NIZAR TERUS UMUMKAN AKAN MENGADAP SULTAN UNUTK MEMBUBARKAN DUN PERAK, BARMAKNA MENYERAHKAN NASIB PERAK INI PADA RAKYATNYA SENDIRI. TIDAKKAH MERAPUKARI BERSEDIA MEMILIH KERAJAAN KESAYANGAN MERAPUKARI????????????

DR 1221 said...

Salam.

Ko kan dah rimau jgn jadi mangkuk.
pe hal nak bagi kat nizar ?
cuba check bil kerusi DUN.

Anonymous said...

mana hilangnya sukj? ada sapa-sapa blogers tahu apa jadi dengan sukj.

blog dia yang mencarut-carut tu dah 'diremovekan'/'delete'.kenapa hah??dia buat blog lain ke???

tak kan sebab chelsea kalah CL dengan EPL???

tolong pujuk sukj tu buat blog.aku tak heran sangat dia memaki hamun..yang penting dia belasah sapa-sapa yang buat tak betul tak kira kerajaan ke atau pembangkang...

mencari sukj yang hilang...

fairusrazak said...

Kalau UMNO ni anak jantan dan gentemen, kemelut di Perak langsung tak kan timbul. Macam tak ada pilihan raya dah lepas ni. Apa pun tunggu dan lihat pada pru-13 semuanya akan terjawab. Lepas tu jangan ada yang nyesal, gigit jari sudahla..

Tayadih Maysia said...

mungkin ada peminat lumut idol mahu menikmati nasi goreng tak bertelor di www.duniacacamarba.blogspot.com