Petikan Salafi

"Demi Allah, kita berperang bukan berdasarkan bilangan, kekuatan atau Jumlah, kita berperang untuk memuliakan Agama yang telah dimuliakan Allah ini" Abdullah Ibn Rawahah r.a.


"Demi Allah! Debu yang berada di hidung kuda para sahabat nabi s.a.w yang berjuang bersama Nabi s.a.w lebih mulia dari kebanyakan sultan atau raja yang ada dalam dunia ini." Dr. Asri

"Demi Allah! Aku tolak Syiah; bukan dengan tangan tetapi dengan kaki" Harimau Menaip.



Mutiara Kata

Dari Ibnu Umar ra berkata: Rasulullah saw memegang pundakku dan bersabda, “Jadilah engkau di dunia ini seperti orang asing atau penyeberang jalan.” Ibnu Umar ra berkata, “Jika kamu berada di petang hari, jangan menunggu pagi hari, dan jika engkau di pagi hari janganlah menunggu petang, manfaatkanlah masa sihat. Sebelum datang masa sakitmu dan saat hidupmu sebelum datang kematianmu.” (HR. Bukhari)

“Sesungguhnya bermula datangnya Islam dianggap ghurabaa(dagang/asing) dan akan datang kembali ghurabaa(dagang/asing) maka berbahagialah orang-orang asing itu. Para sahabat bertanya kepada Rasulullah Saw, “Ya Rasulullah, apa yang dimaksud orang asing itu?” Lalu Rasulullah menjawab, “Orang yang melakukan kebaikan-kebaikan di saat orang-orang melakukan kerosakan.” (HR. Muslim)

Dan dalam riwayat lain, "Sesungguhnya baginda ditanya perihal orang-orang yang asing itu, lalu baginda menjawab, "Iaitu orang-orang yang menghidupkan-hidupkan apa yang telah dimatikan manusia dari sunnahku" (HR Muslim, Ibnu Majah, dan at-Thabrani)

Dalam riwayat lain dari Ibnu Wahbin, "Baginda saw. bersabda, "Kebahagiaanlah bagi orang-orang yang asing, iaitu mereka yang berpegang teguh pada kitab Allah ketika ditinggalkan oleh orang banyak dan mengerjakan sunnah ketika dipadamkan oleh orang banyak"

Pemuda-Pemudi Harimau

23.7.09

Ultimatum: Gila atau Waras.

Harimau benar-benar pelik apabila terdapat blogger yang mengaitkan isu Ir. Nizar memegang lilin a.k.a. ber'vigil-vigilan' ; dengan lilin yang diguna apabila rumah kita black-out.

Dan terbaru, ada yang mempersoalkan Pak Lah (Tun) meletakkan kalungan bunga di Tugu Negara.

Tolong jangan jadi bangang.

Pak Lah memang melanggar fatwa apabila meletakkan kalungan bunga di Tugu Negara. Bab dosa, itu urusan Allah. Yang nak diikut beliau tu buat apa?

Dan, apa pula kaitannya lilin yang dipasang ketika black-out dengan lilin ketika ber'vigil-vigilan'? Harimau bukan lawyer tetapi tidaklah terlalu bangang untuk membezakannya. Kalian pun sama bukan?

Sila buang anutan kepartian tahap lahabau apabila berbicara soal berkaitan masa depan dan akidah Ummah.

Harimau menyokong ISA tetapi itu tidak bererti Harimau menyokong BN.
Harimau menentang PPSMI tetapi itu tidak bererti Harimau menyokong PR.
Harimau menyokong DSAI dalam kes liwat tetapi itu tidak bererti Harimau menyokong PR.
Harimau menentang DSAI dalam isu lompat parti tetapi itu tidak bererti Harimau menyokong BN.
Harimau menentang poll Chedet tetapi itu tidak bererti Harimau membenci Tun Mahathir.

Minda perlu dimerdekakan untuk menjadi insan yang waras.

Kita perlu memilih samada mahu menjadi waras atau bangang.

Orang Islam dan Melayu dikelilingi pelbagai masalah perpecahan, masalah iman dan akidah. Yang nak dikelirukan benda yang mudah tu siapa suruh?

Ir. Nizar kena bertanggungjawab membetulkan seandainya beliau silap. Begitu juga dengan Tun Pak Lah dan Dato Zahid Hamidi.

Tidakkan lemah umat Islam jika mengaku silap dan bertaubat.

18 comments:

Kakashi Senpai said...

Ni saya nak komen sikit pasal Majlis yang menyebabkan Nizar teruk dihentam bukan saja Blogger UBN malah Blogger PR sendiri. Dah niat pun tahu kan tanda Protes takkan salah kot..? takkan tu je dah jadi Kritian.. ?

Pegang lilih tu tanda Protes pun salah ke..? mana ada majlis tu bertafakur pun cuma pegang lilin tu menunjukkan tanda Protes..Itu pun tak sampai 5 minit saja. Di sini Niat pegang lilin tu hanya untuk Protes..!

Abis kalau pegang lilin tu dah Mufti Perak hukum begitu maknanya lepas ni kalau rumah kamu black out jangan lah pakai lilin kan..Sebab lilin kan sinonim dengan Kritian.. so jangan pasang lilin jika rumah kita bergelap nanti..

Tengok dulu apa niat sebelum menghukum..Majlis tu pun hanya sidang Akhbar dan tanda sokongan dan Protes keatas kematian Mendiang TBH.. itu saja..takde pula bertafakur dalam majlis tu.

Dan lagi satu nak ingatkan Mufti Perak yang sekarang nih jakun sangat berpolitik.. tanyalah dia kenapa tak bising pasal isu Jom Heboh tu..? Kenapa diam..? Bukan ke Parti sukahati bercampur gaul dan melalikan tu macam tu juga lebih Kristian dari memegang lilin..? Cuba kaji balik sejarah Pesta2 ni bermula di mana dan Agama apakah yang kuat mendokong pesta2 serupa Jom Heboh ni.

Kenapa Mufti Harussani sekarang lebih bercakap apabila melibatkan perkara di pihak pembangkang sahaja tetapi mendiamkan diri jika perkara yang lagi teruk berlaku dalam Negerinya melibatkan UBN sendiri. Kenapa., pasal pangkat Tan Sri ke jadi macam tu Mufti Harussani..?

Yang bercakap tu ada ke semasa MAjlis protes tu diadakan..? Kenapa tak dapatkan penjelasan terus dari Nizar sendiri..? Kami ada didalam majlis tersebut. Takde pun masalah bukan ada bertakafur pun.

Kenapa riuh rendah tu. Dah dapat modal politik baru kerana pihak kita sendiri yang jahil memberikan peluru kepada depa menembak tepat kepada kita sendiri.Ambil iktibar, selidik dulu baru hentam.Jangan salah faham Bro.

aku said...

salam

Tuan, kita akan jadi bangang kalau tak cari jawapan dengan betul.

Kita akan jadi bangang kalau tak mengkaji dengan betul.

Kita akan jadi bangang kalau hanya berpandukan 'satu' pendapat tanpa melihat pendapat-pendapat lain. (dalam kes ni, kaji juga pendapat timbalan mufti Kedah, Syeikh Marwazi Dziyauddin mengenai isu ini?)Apakah 'islam' Timbalan Mufti Kedah tidak sehebat Mufti harussani?Atau kerana beliau lebih nampak 'melayu' dari mufti yang lain?

Dan kenapa tidak kaji mengapa umat islam di negara lain juga membuat perkara yang Nizar buat dan ianya tidak menjadi isu yang besar pun?

Nak suruh haramkan tapi 'pemahaman' yang jelas tidak dijelaskan erhadap pandangan yang berbeza yang ditimbulkan oleh ulama lain.

Umpama negara Pakistan yang gagal dalam menterjemahkan konsep negara islam.Rakyat negara itu menyokong ulama bukan sebab 'ilmu' tapi sebab 'emosi'.

Nak berguru pun kena dengan macam-macam guru kan baru pandangan kita akan luas.Kalau sebelum ni berguru dengan 'ustaz kampung', apa salahnya cari guru dengan 'ustaz bandar' pula.

Imam Syafie pun berguru dengan ramai guru.Sebabtu Imam Syafie boleh mempunyai ijtihad qadim (iraq) dan jadid (mesir) kerana memahaminya dalam konteks persekitaran yang beliau pergi.

Kerana itu, timbul persoalan saya dari komen sebelum ini, : Bagaimana Sukan Olimpik yang asalnya adalah persembahan berbentuk ritual masyarakat Yunani boleh diterima pakai oleh masyarakat islam sekarang?Bagaimana ianya berubah mengikut masa?

Begitu juga memegang lilin bagi tunjuk protes terhadap kezaliman ke atas mendiang teoh.Harus dilihat sudut bagaimana?

Kalau boleh sebelum tuan 'membangangkan' orang yang jahil dalam isu ini (kita ini semuanya jahil),ada baiknya tuan buat 'research' dahulu dengan mengambil kira pandangan ulama yang bersetuju atau tidak (apa hujah kedua pihak).ambil kira juga pengamalan budaya (oleh muslim) ini di luar malaysia.kemudian, lampirkan kepada pembaca.

kadangkala kita ikhlas nak mempertahankan islam tetapi kalau tidak kena gaya,turutan adab atau 'ilmu' maka seolah-olah kita semakin mencemarkan islam dan menambahkan kekusutan yang ada.

Melayu itu indah kerana islam dan islam itu tinggi kerana sifat adab ilmu yang diturutkan kepada tauhid.

Fahami budaya dan agama lain (disarankan ikut kelas Perbandingan Agama dengan orang yang pakar dalam bidang tersebut) sebelum membuat pendapat yang tidak didasari 'kenyataan' jelas yang boleh menjahilkan ramai orang dari menjernihkan pemikiran orang.

Xenan said...

Bagus juga bro cerita pendirian bro satu2.Dari bergado psl benda2 yg bersifat simbolik jek lagi bagus bergado pasal benda2 yg prinsipal.

Bro menyokong ISA.Malang nya ISLAM tak penah menyokong ISA.

Ini Dalil nya
http://lailagmi.blogspot.com/2009/04/20-dalil-mengapa-isa-itu-haram.html

Sila kemuka kan dalil bro pulak.Teringin gak den nak baca.

Ini baru betul pasal aqidah.Paling bagus kalau Mufti boleh keluar fatwa.Sbb adalah jatuh aqidah org yg tamau menerima atau menentang ayat quran tentang satu2 perkara.

Saya yakin ini lagi banyak manafaat.

saya yg menulis said...

tu yg berdemo protes kematian rasenye ok lagi,tp klu da sampai upacara yg pegang2 lilin tu xkn nak membute kan mata lak,jgn la nak pusing cerita sal blackout lak..haii xhbis aritu muslimat pas kemain lagi menangis2 sbb elly wong,hak asasi islam ke tu klu bertentangan dgn ajaran islam..pergaulan cmtu xkan la nak dilindung..
klu bn pn wat bantai jek la,pr wat bantai gak..
ni bkn masalah politik lagi,akidah org islam..
sy mngkin xckup ilmu agama mcm abg2 dan pakcik2 sekalian tp yg btul ttp btul,yg salah ttap salah..
wallahuallam..

MAT said...

Salam!!! apasai mamat seko ni kecoh pulak!!!..janganlah taksub politik sangat!!!..baca dan fahami apa yng pak rimau tulis!!!..fikirlah dengan waras!!!...Simpati ke,ape ke...itu lu punya pasal!!!tapi jangan nak bodek undi sanggup buat perkara yang tak sepatutnye!!!Masa Memali dulu tak ade sekor pun dari DAP, MCA & MIC..yang tunjuk simpati..terjerit kesana kemari orang PAS ,nak minta keadilan..bangsa lain buat tak tau aje!!!...fikirkan lah....wahai kakashi senpai...

DNL said...

tok rimau .... hang baru je komen dah ada seor lagi bodo badak komen pasal lilin dengan kristian ...

padanmuka hang. hahahah .... baik kita diam diam duduk lah tengok orang bodoh di perbodohkan orangtakub di mainkan dan orang melayu cina india dan semua rakyat malaysia dimainkan oleh peimpin taik kucing yang terang berjuang untuk kepentingan peribadi saja ....

eloklah .......

reformbabi..... reformbabi......reformbabi ..... ni bukan slogan rasis tapi slogan untuk swine flu........... hahahah

melayuangkat said...

Asslamualaikum anakku Harimau,

Meremang bulu roma baca anak Melayu "HENTAM" dan "PERTIKAI" Mufti sendiri.

Inilah akibat Terlalu Taksub pada sesebuah parti Politik sehingga tidak boleh berfikir lagi sudahlah kurang mempelajari Bab Akidah serta kurang sopan.

Memang Mak Cik setuju dengan kamu, orang Melayu terlalu banyak permasalahan sekarang ini.

BerDoalah yang terbaik untuk anak Bangsa kita. Itu sahaja yang kita mampu sekarang.

@deyLL@ said...

"membuang semangat kepartian bila membabitkan isu akidah".itu sangat kool..saya sokong!!

tp hairan juga tindakan IR Nizar itu..semoga ada penjelasan yang munasabah disebaliknya..

saya anti ISA..tp tak semestinya saya sokong BN

Xenan said...

elo bro harimau,

Mcm mana degan ISA?dah ada dalil?

Kat padang mahsyar, allah menghisab n mengadili kita.

Di malaysia boleh kene hukum tanpa bicara.

Mahu jd lagi hebat dr allah?Mcm mana dgn aqidah penyokong2 ISA ni pulak?

melayuangkat said...

Ha ha ha..I cannot help it. So Funny..Your Mafia Setahun Jagung!

Setahun Jagung pun kalau dasar MAFIA tu Mafia jugalah. Dah memang budaya mereka, tak sah kalau tak ada MAFIA yang terlibat...Hancurlah Selangor tak lama lagi. Den balik Nogori jo lah nanti..

Salam buat anakku Harimau...dengar khabar your favourite politician now is in Jakarta....

Harimau-Menaip said...

Ibu,

Negeri Sembilan akan mengau-alukan...hehehe..

Favourite Politician buat apa ke Jakarta? Tak mengajak langsung...

Tanpa DSAI dalam kancah politik, arah politik Malaysia akan jadi satu hala dan membosankan.

Harimau-Menaip said...

Xenan,

Hang dulu bagi dalil.

Den akan buat penghakiman.

Xenan said...

hehe..pandai bro harimau ni:))

Ok.den cite takat mampu..

dalil akli nyer cam den ckp kalau allah pon akan mengadili dulu segala kesalahan kita di padang mahsyar, ape daya kita pula menghukum org tanpa pengadilan?

dalil naqli nyer:-

1st “Al-Aslu bara’atu zimmah” yang bermaksud “seseorang itu tidak bersalah sehinggalah dibuktikan bersalah” (innocent until proven guilty).- ini kaedah penghakiman islam yg mahsyur.sila tanya ustad anda utk penerangan.

2nd utk reman, islam mmg membolehkan tertuduh ditahan utk masa yg terhad untuk sisatan n mendapat maklumat.
hadis rasullulah :
“Rasulullah SAW menahan seorang individu selama sehari semalam dalam satu kes pertuduhan”.-Abu hurairah.

Tapi ISA menahan sesorang cth Mat Sah hampir 8 tahun.Kompem haram nyer.

Den pon tak pandai maner.leh rujuk Ustad bro ler kot2 den tipu.yg den tau menyokong sesuatu yg terang2(bkn khilaf) haram dlm Islam mmg jatuh lah aqidah nyer.

tadak cita party sapa2 kat sini.

Harimau-Menaip said...

Xenan;

ISA den sokong. Ia wajar ada. Kalau den jadi PM, den nak ISA ni.

Cuma, penahanan mereka, jika tiada bukti perlulah dilepaskan.

Dan, itu pernah berlaku (Teresa Kok dan beberapa individu lagi).

Yang tak bagus, penahanan terlalu lama tanpa bicara.

Itu sahaja perlu dipinda.

Tapi, ISA tetap perlu.

Malanganya, den tiada dalil yang khusus kerana ISA adil jika dipinda menjadi lebih adil.

Xenan said...

hehe,

malangnya ciri2 utama ISA ialah
1. penahanan tanpa bicara serta merta.

2. penahanan tanpa had berdasar budi bicara KDN

Suka tak suka, logik tak logik penahanan tanpa bicara adalah bersalahan dlm hukum islam.

Mcm suka tak suka kita kene semayang 5 waktu.

Andai dipinda, tak payah la den susah2 menentang.Masalahnya tak dipinda2 lagi.Dan bro sebenarnya kini menyokong akta ISA yg kini bercirikan kedua2 di atas

Harap kita prihatin dgn aqidah kita

Harimau-Menaip said...

Xenan,

Kalau tak jahat, takkan lah orang nak tahan kan? Husnuzan.

Bagi hang, ISA perlu atau tidak?

Xenan said...

den ikut dalil n hukum islam.Kalau kate tak perlu, den tak mau pertikai dah.mesti ada hikmah.Tugas kita mencari hikmah

Sama mcm kita pertikai kalau perompuan tua buat apa tutup aurat, bukan ada org nak rogol.

Juga mcm argument kes babi, kalau dah bunuh n tader virus pada babi tuh kira halal la babi tuh jd nyer

Boleh ke diterima kes2 di atas??

Masuk dlm kes ISA, kalau org tader bukti jahat, kene tahan jugak ke?

Allah maha kuasa pon mencari bukti, kita boleh main ikut budi bicara(rasa2?)?

its up to you la bro.den bukan mufti.

Harimau-Menaip said...

Xenan;

Hang telah membuatkan den membuat penghakiman semula terhadap sokongan den terhada ISA.

Muhasabah diri semula!