Petikan Salafi

"Demi Allah, kita berperang bukan berdasarkan bilangan, kekuatan atau Jumlah, kita berperang untuk memuliakan Agama yang telah dimuliakan Allah ini" Abdullah Ibn Rawahah r.a.


"Demi Allah! Debu yang berada di hidung kuda para sahabat nabi s.a.w yang berjuang bersama Nabi s.a.w lebih mulia dari kebanyakan sultan atau raja yang ada dalam dunia ini." Dr. Asri

"Demi Allah! Aku tolak Syiah; bukan dengan tangan tetapi dengan kaki" Harimau Menaip.



Mutiara Kata

Dari Ibnu Umar ra berkata: Rasulullah saw memegang pundakku dan bersabda, “Jadilah engkau di dunia ini seperti orang asing atau penyeberang jalan.” Ibnu Umar ra berkata, “Jika kamu berada di petang hari, jangan menunggu pagi hari, dan jika engkau di pagi hari janganlah menunggu petang, manfaatkanlah masa sihat. Sebelum datang masa sakitmu dan saat hidupmu sebelum datang kematianmu.” (HR. Bukhari)

“Sesungguhnya bermula datangnya Islam dianggap ghurabaa(dagang/asing) dan akan datang kembali ghurabaa(dagang/asing) maka berbahagialah orang-orang asing itu. Para sahabat bertanya kepada Rasulullah Saw, “Ya Rasulullah, apa yang dimaksud orang asing itu?” Lalu Rasulullah menjawab, “Orang yang melakukan kebaikan-kebaikan di saat orang-orang melakukan kerosakan.” (HR. Muslim)

Dan dalam riwayat lain, "Sesungguhnya baginda ditanya perihal orang-orang yang asing itu, lalu baginda menjawab, "Iaitu orang-orang yang menghidupkan-hidupkan apa yang telah dimatikan manusia dari sunnahku" (HR Muslim, Ibnu Majah, dan at-Thabrani)

Dalam riwayat lain dari Ibnu Wahbin, "Baginda saw. bersabda, "Kebahagiaanlah bagi orang-orang yang asing, iaitu mereka yang berpegang teguh pada kitab Allah ketika ditinggalkan oleh orang banyak dan mengerjakan sunnah ketika dipadamkan oleh orang banyak"

Pemuda-Pemudi Harimau

20.7.09

Lilin Bukan Alat Ber"Vigil"?



Gambar keratan akhbar di atas disalin dari http://idhamlim.blogspot.com/2009/07/sertai-perhimpunan-nyalaan-lilin-tak.html.

Bukan untuk menunjuk pandai tetapi sekadar pertanyaan di benak berdasarkan tulisan di dalam artikel tersebut.

1. Siapa Kimi Raikonnen tanpa kereta formula One?
2. Siapa DS Najib tanpa UMNO?
3. Siapa Dato' Lim Chong Wei tanpa raket?
4. Siapa Dato' Siti Nurhaliza tanpa mikrofon?

Kereta Formula One, UMNO, Raket badminton dan mikrofon adalah suatu alat. Tanpa nya:

  • Kimi Raikonnen tidak boleh memandu dan tidak mungkin digelar Pemandu Formula One.
  • DS Najib tiada parti dan tidak boleh menjadi Perdana Menteri Malaysia.
  • Dato' Lim Chong Wei tidak dapat bermain badminton dan tidak boleh menjadi pemain No. 1 dunia.
  • Dato' Siti tidak akan menjadi Juara Lagu dan tidak mungkin dikenali.

Situasi diatas adalah sikit lebih kurang dengan situasi yang ini.

Bagaimana mahu ber"candle-light vigil" jika tiada candle (lilin)? Jika definasi "candle-light vigil" itu sinonim dengan upacara keagamaan Kristian dan tatacara upacara memperingati tahanan ISA dan Mendiang Teoh Beng Hock; mirip upacara vigil ala-Kristian, bagaimana kita mahu kata "ia tiada hubung-kait dengan mana-mana upacara keagamaan"?

Suratkhabar cabok macam Sinar Harian tidak boleh dijadikan rujukan berwibawa kerana pernah ditangkap plagiat. Kalau Editor pun boleh plagiat, bagaimana pula mahu dianggap berita tersebut berwibawa dan boleh dipercayai? Bagaimana mahu dipastikan bahawa berita itu tidak bias dan bertanggungjawab?

Maaf Drs. Idham Lim dan semua. Korang kena cari hujah lain.

Setakat hujah pakai Sinar Harian tu, korang boleh simpan buat pusaka.

NEXT!

Harimau: Ini dah macam kes " main takpe, cuma jangan pancut dalam". Dah dosa tu, dosa je lah..Tul tak?

25 comments:

Arif Omar said...

ini dipanggil lim puaka. inilah puaka sebenar

Jeffry said...

SLM BANG RIMAU. MUNGKIN NIZAR DH RIMAS KENA BAMBU DGN TOK GURU SBB GAGAL PERTAHAN PERAK. MAKA DIA BUAT PERANGAI YG BUKAN2..ADE KEMUNGKINAN DIA MENGALAMI MENTAL STRESS DISORDER (SAWAN)

melayuangkat said...

Assalamualaikum anakku Harimau,

SETAHU Mak Cik, lilin sinonim dengan upacara sembahyang penganut Kristian.


WaAllahuAlam.

Harimau-Menaip said...

Waalaikumussalam Ibu dan semua.

Saya rasa, ada golongan di Malaysia yang suka menegur tetapi melenting bila ditegur.

Kalau tak suka ditegur, jangan pula nak tegur orang. Betui tak?

kulatlapok said...

salam Bro, seingat aku semasa aku kecik2,masa masyarakat kg aku tu masih jahiliyah lagi, so bila ada orang sakit dia nak buangkan sakitnay tu dipasangkan ANCAK, ancak tu bentuk 4 segi dan ada 4 batang lilin kemudian dihanyutkan ke laut. LILIN tulah ALATNYA SEBAGAI TANDA IANYA AKAN DIHANYUTKAN BERSAMA PENYAKIT.

ps/ KALAU KITA INGATKAN ORANG YG DAH PERGI KALAU TAK PAKAI LILIN TAK BOLEH KE? DAN LILIN MERUPAKAN ALAT SEMANGAT 'PEMUJAAN'.

paloi bin mulau said...

tok rimau,

mari kita tanya mufti perak pasal lilin dan vigil ni. mungkin tok mufti ada jawapan.

dulu mufti penah cakap jom heboh haram tapi ramai melayu pi jugak. dulu majlis fatwa penah cakap letak bunga kat tugu peringatan haram tapi pemimpin kita (amno) buat jugak.

jadi teman pun naik heran. cakap mufti ni betoi ke tidak? kalau betoi nape ramai melayu tak mahu dengar dan ikut?

Harimau-Menaip said...

Bro. kulat,

Tepat hang. Tapi den tak pernah dengar benda nama Ancak tu...ilmu baru ni..

Paloi,

Tanyalah. Dia layan ke?

Isa said...

Salam Rimau,

Sinar Harian ambil kenyataan Tim. Mufti Kedah. Salah satu petikannya "Dan sekiranya boleh menimbulkan fitnah, eloklah sekiranya mengelak daripada hadir dalam perjumpaan seumpama itu,” katanya.

Mengapa perlu nak berlapik ayat di situ. Kenapa tak jelaskan sepenuhnya... masih nak pertahankan dan bias terhadap politik ke?

Apa diorang ni tak belajar ke... cara dan adat ritual bangsa dan agama lain. Selainnya ekau pun dah baca dalam blog den...

Dan betul2 menyampah dengan sikap manusia yang membelakangkan agama demi politik... tak kira siapa pun.

Semuanya hampeh...

DR 1221 said...

Assalamualaikum.
Islam sangat prihatin dan menghendaki supaya umatnya mempunyai identiti yang tersendiri dan berbeza dengan identiti umat yang lain. Kerana itu penghayatan akidah Islam, melaksanaan ibadah, muamalah dan akhlak serta tradisi-tradisi yang ada pada umat Islam tidak boleh sama dan serupa dengan umat lain. Dalam erti kata lain umat Islam tidak boleh mencampur adukkan akidah dan peribadatan agamanya dengan akidah dan peribadatan agama lain. Ini berdasarkan firman Allah S.W.T. ;

Bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.”

(al-Kafirun ayat 1-6)

paloi bin mulau said...

cerita pasal mengikut ritual agama lain ni teman teringat pasal wartawan al-islam yang dok menyamar masuk gereja tu. dengarnya depa siap makan sikit wafer yg diberi.

agak2 mcm mana le hukum tu kan? pasai ni pun belum lagi mufti kuar fatwa. jakim pun mcm senyap je. mungkin sbb penyamaran ok kot. lebih kurang tanpa penyamaran apalah ertinya kewartanan. jadi penyamaran tu sebagai alat je utk depa buat kerja mencari kebenaran.

Anonymous said...

Memandangkan perkara ini sudah menjadi perdebatan diantara kita.. para wali bersetuju untuk berkumpul bagi membincangkan perkara ini.. harap dapat dihebahkan perhimpunan para wali ini, panjangkan kepada sekuruh rakyat jelata, semua diharap dapat bersabar.

Semua rakyat jelata diminta, jgn mengeluarkan sebarang kenyataan tentang perkara ini, teruskan beramal dan menuntut ilmu seperti biasa, bersangka baiklah dengan Allah.

zh.ibrahim said...

Assalamualaikum wrt. wbt. Tok Ghimau,

It has been too long since I last commented in your blog. I have been following your blog for quite a while and from your articles, you portray yourself to be non-partisan. I find that refreshing. Malaysian are too politicised.

The death of Teoh Beng Hock to me is very sad and as sad as the death of Marwa al-Sherbini in Germany or even pop-icon Michael Jackson (which to me in a way is too exploited).

Malaysians are suffering from low self-esteem bordering to defensiveness of actions and preconceive judgement. When people do certain things it is always wrong and and never is correct. To act accordingly is hard in Malaysia. Our values are askewed to such that what is permissible in religion and what is permissible in common sense are always at odds.

Tok Ghimau,

I ask you and your avid followers to prescribe to me and other layman what is the correct course of action to show our sympathy to cases such as Teoh Beng Hock. Further, how do we make known of our displeasure for this abhorrent course of event.

Thank you for your time. Wassalam.

zaidi ali said...

"SESAT LAGI MENYESATKAN".

Begitulah fatwa hukum dari Tok Wali.

aku said...

salam Tuan,

ada juga persoalan berkaitan ini :

1. bagaimana agaknya dengan Sukan Olimpik yang pada asalnya badalah upacara pemujaan kepada Dewa Kesihatan oleh masyarakat Yunani?

kemudian dijadikan acara kemuncak oleh masyarakat dunia setiap 4 tahun sekali?err..kalaulah ada jawapan.

2. cuba-cuba kalau dapat lihat penjelasan ini?kalaulah ada sesiapa mampu mencari pandangan ulama lain : http://perisik-rakyat.com/2009/07/pegang-lilin-budaya-turun-temurun.html

(dari perspektif masyarakat cina)

Dan Penjelasan Timb Mufti kedah :

http://ruangbicarapriamalaya.blogspot.com/2009/07/sertai-perhimpunan-nyalaan-lilin-tidak.html


3.Teringin juga kalau-kalau ulamak ada keluarkan fatwa mengenai Candle Virgil semacam ini :

(a) (sila lihat gambar: memperingati keganasan World Trade Centre,NY oleh orang-orang muslim)
http://groups.colgate.edu/aarislam/response.htm

(b)http://www.jordanembassyus.org/09182001003.htm

(c)http://tv.muxlim.com/video/ONfNgPe_kj9/Candlelight-Vigil-for-Neda/

(d) http://www.hatefreezone.org/article.php?id=206

(e) http://www.michigandaily.com/content/candlelight-vigil-honors-victims-ethnic-fighting

(f) http://www.jewishvoiceforpeace.org/publish/cairvigil.shtml

(g)http://www.islamonline.net/LiveDialogue/English/Browse.asp?hGuestID=6x88y0

(Name : Azeem - United States
Profession Programmer

Question Should muslims go to candle light vigils? Does this American tradition stem from paganism? Should Muslims refrain from this, and show our moral support in other ways? If it is wrong what can we tell other muslims to stop them?

Answer AAWW Br. Azeem,

Showing moral support and consoling those who lost loved ones, irrespective of their faith is a fine Islamic tradition practiced by the Prophet [p] himself. I am not sure about the origin of using candles, how it had transformed over time and what does it symbolize; hope, light, remembrance or paganism. I stand ready to learn.)

Anonymous said...

takdak upacara lilin dalam gereja atau dalam kristian...org islam bangang..aku kristian aku tau...jangan nak mengata agama orang laaa...

zulmin said...

itu lilin mau suppot kasi kubur terang maaa... baru bley nampak ular ka, lipan ka... atau jeng..jeng..jeng..jeennggg..
wuhahahaha....

Anonymous said...

Maso Saiful sumpoh Quran, cepat jah side2 demo kato sumpoh tu caro Kristian. Nih kes Nizar denge lilin nih, guano fatwa tubik lewat?
Bro, lu punya ayat "main takpe.." tu memang pedas le. heheh. Gua nak tambah, Nizar patut jawap "Ala ringan2 je..."

Xenan said...

ok la bro.

nampak berkeras beno psl kes2 camnih.Takpa, susah2 bro jatuhkan kapir jek la kat nizar tuh.Jumpa jgn salam, sembelihan dia jgn makan.

Pastu bro wat list org2 yg bro jatuhkan aqidah kalau ikut pale bro.

jgn lupa masukan pak lah, mahathir, nizar n lain2 lagi.

tenggek said...

heheheheheh

tenggek said...

ello harimau...

buang ancak mmg terdapat dlm masyarakat melayu..cuba harimau cari dlm kitab2 tauhid lama..rasanya dlm kitab tauhid skolah agama kerajaan Johor pun ada disebut..hukum nya haram n mensyirikkan allah....

tentang komen harimau " main takpe, jgn pancut dalam", dah betul lah tu...bila halal haram bercampur, mcm ada gak mangkok2 ckp " minum arak takpe, jgn minum smpai mabuk"...bravo harimau!!!!

salam.....

Anonymous said...

kalau camtu.. kena haramkan adat bersanding, menepung tawar, berinai, pesta sambut tahun baru, dll yg sewaktu dengannya.. sebenarnya banyak benda haram yg kita dok buat.. kenapa org berzina hukumnya denda atau penjara.. orang melayu yg terperasan dirinya islam masih bebas minum arak.. kenapa kita tidak letakkan martabat mahkamah syariah tu yg teratas sekali..

Harimau-Menaip said...

Anonymous;

Siapa pulak yang halalkan?

Yang buat tu, pasal tak tahu kot?

Ini yang main vigil-vigil ni, orang atasan Parti Islam.

Takkan tak tahu kot?

Anonymous said...

ANDA TELAH BERDOSA KERANA MENJADI JAHIL DAN MENJAHILKAN ORANG WAHAI SI RIMAU TUA!

Harimau-Menaip said...

Tumpang tanya...

Anonymous ni Tuhan ke?

eclipse said...

Biasalah bila takde point puak2 ni akan membodoh dan menjahilkan orang.Ini semua sebab taksub dan sombongbodoh tapi mati2 pun diorang tak ngaku diorang taksub.Paling kuat dimaki hamunnya kita.Inike ajaran Islam?Ini cara dakwah siapa ajar?Nabi ada ajarke?Kalau nabi tak ajar lu ikut sape?

Jangan ingat orang bukan pas tak tahu agama.Orang yang ingat dirinya lebih baik dr oranglain sentiasa dan lebih alim sentiasa itu dimana kedudukannya di sisi tuhan?Tak belajar tasauf ke?Aku bukan pas bukan umno lu nak cakap apa?huhuhu